Pierwsza pomoc
1600-Opt11PPOM-S1
Wykłady:
Celem wykładów jest poznanie przez studenta zasad udzielania pierwszej pomocy w różnych sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia z uwzględnieniem podstawowych czynności ratujących życie (BLS).
Ćwiczenia:
Ćwiczenia z przedmiotu pierwsza pomoc mają na celu naukę i doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie obejmującym tematykę wykładów. Celem ćwiczeń jest odpowiednie wdrożenie pozyskanej wiedzy w przypadku rozpoznania nagłego zagrożenia zdrowia lub życia z uwzględnieniem prawidłowego wykonania resuscytacji krążeniowo oddechowej, również z wykorzystaniem defibrylatora AED.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
1) udział w wykładach: 10 godzin
2) udział w ćwiczeniach: 15 godzin
3) konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 4 godziny
4) przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
1) udział w wykładach: 10 godzin
2) udział w ćwiczeniach: 15 godzin
3) przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
4) czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
5) przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (K_W29)
W2: Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (K_W29)
W3: Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (K_W29)
W4: Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (K_W29)
W5: Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (K_W29)
W6: Opisuje zasady użycia defibrylatora automatycznego (K_W29)
W7: Określa zasady postępowania ratunkowego w wypadkach komunikacyjnych (K_W29)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Umie zapewnić bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej (K_U28)
U2: Umie zabezpieczać miejsce wypadku komunikacyjnego (K_U28)
U3: Diagnozuje zagrożenie zdrowia w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (K_U28)
U4: Prawidłowo rozpoznaje objawy świadczące o zagrożeniu życia (K_U28)
U5: Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (K_U28)
U6: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego (K_U28)
U7: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego (K_U28)
U8: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (K_U28)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasad kultury (K_K03)
K2: Wykazuje zdolności organizowania pracy (K_K10)
K3: Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K12)
K4: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K01)
K5: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K04)
K6: Identyfikuje rodzaje pozawerbalnych sposobów porozumiewania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
Demonstracja w warunkach symulowanych: wykorzystanie fantomów osoby dorosłej i dziecka
Metody ekspozycyjne: prezentacje multimedialne, symulacje z udziałem studentów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu szkoły średniej wynikające z nauczania anatomii i fizjologii człowieka, a przede wszystkim z zakresu budowy i funkcjonowania układu oddechowego i układu krążenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedłużona obserwacja. U1-U8 K1-K6
Forma Kolokwium końcowe (75%, 30 pkt) W1-W7
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura Literatura obowiązkowa:
1. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Mariusz Goniewicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014r.
2. Kwalifikowana pierwsza pomoc. Egzamin testowy w pytaniach i odpowiedziach. Łukasz Szarpak, Marcin Madziała. Makmed, Lublin 2014, wyd.1
3. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Podręcznik dla studentów. Janusz Andres, Kraków 2011, wyd.3
Literatura uzupełniająca:
1. Wytyczne resuscytacji 2010, red. Janusz Andres, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2011, wyd.1
2. Intensywna terapia i wybrane zagadnienia medycyny ratunkowej. Wojciech Gaszyński, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013r.
3. Medycyna ratunkowa i katastrof. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych. Andrzej Basiński, Leszek Brongel, Ryszard Gajdosz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011r.
4. Pierwsza pomoc okulistyczna, wyd. I polskie, red. K. Pecold, UrbanPartner 2005r.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. Mariusz Goniewicz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014r. 2. Kwalifikowana pierwsza pomoc. Egzamin testowy w pytaniach i odpowiedziach. Łukasz Szarpak, Marcin Madziała. Makmed, Lublin 2014, wyd.1 3. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Podręcznik dla studentów. Janusz Andres, Kraków 2011, wyd.3 Literatura uzupełniająca: 1. Wytyczne resuscytacji 2010, red. Janusz Andres, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2011, wyd.1 2. Intensywna terapia i wybrane zagadnienia medycyny ratunkowej. Wojciech Gaszyński, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013r. 3. Medycyna ratunkowa i katastrof. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych. Andrzej Basiński, Leszek Brongel, Ryszard Gajdosz, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011r. 4. Pierwsza pomoc okulistyczna, wyd. I polskie, red. K. Pecold, UrbanPartner 2005r.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: