Podstawy języka migowego
1600-Opt11PJM-S1
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych
z zakresu języka migowego oraz elementarnych kompetencji porozumiewania się przy użyciu alternatywnych metod komunikacji. Podczas zajęć student pozna znaki ideograficzne i daktylograficzne umożliwiające komunikowanie się z osobą niesłyszącą. Dodatkowo celem zajęć jest kształtowanie prawidłowej postawy w stosunku do osób niepełnosprawnych, omówienie zasad savoir-vivre wobec osób niesłyszących i niedosłyszących.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 35 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 35 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia na zaliczeniu: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje sytuację prawną i społeczną osoby niesłyszącej i niedosłyszącej (K_W36)
W2: Definiuje specyfikę problemów zdrowotnych oraz sposób kontaktowania się z otoczeniem osób niesłyszących oraz niedosłyszących (K_W36)
W3: Charakteryzuje specyfikę funkcjonowania osoby niesłyszącej i niedosłyszącej w placówce medycznej (K_W36)
W4: Omawia potrzeby osób niesłyszących i niedosłyszących (K_W36)
W5: Wskazuje zasady porozumiewania się z pacjentem niesłyszącym i niedosłyszącym (K_W36)
W6: Opisuje podstawowe terminy z zakresu języka migowego (K_W36)
W7: Omawia sposoby komunikowania się z osobą niesłyszącą i niedosłyszącą (K_W36)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Używa elementarnych umiejętności posługiwania się językiem migowym (K_U03)
U2: Nawiązuje kontakt z osobą niesłyszącą i niedosłyszącą (K_U03)
U3: Rozróżnia sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu (K_U03)
U4: Rozpoznaje znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta (K_U03)
U5: Potrafi dostosować rodzaj komunikacji alternatywnej do możliwości pacjenta (K_U03)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje postawę zaangażowania we współdziałanie z osobą z uszkodzeniem słuchu (K_K03)
K2: Uświadamia sobie odpowiedzialność w kontaktach osób głuchych i niedosłyszących ze służbą zdrowia oraz konieczność skutecznego porozumiewania się w kontekście pomocy medycznej (K_K07)
K3: Przestrzega zasad kultury (K_K03)
K4: Identyfikuje rodzaje pozawerbalnych sposobów porozumiewania się (K_K08)
K5: Stosuje zdobytą wiedzę do dalszego samokształcenia i wdrażania potrzeby nauki j. migowego wśród innych osób (K_K12)
Metody dydaktyczne
• dyskusja dydaktyczna
• uczenie się przez działanie
• metody symulacyjne
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy języka migowego powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny, praktyczny 80%.
Przedłużona obserwacja 20%.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przekroczenie progu 60%.
Studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego.
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące
1. Tomaszewski P. (2004). Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy, str. 59 -72
Piśmiennictwo uzupełniające
1. Kosiba, O., Grenda, P. (2011). Leksykon języka migowego. Bogatynia. Wydawnictwo Silentium
2. Szczepankowski B., Koncewicz D. (2008). Język migowy w terapii. WSP Łódź
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: