Chemia ogólna
1600-Opt11CHOG-S1
Wykład obejmuje:
• przypomnienie podstawowych pojęć chemicznych, pisanie wzorów i równań reakcji chemicznych,
• analizę jakościową kationów,
• analizę jakościową anionów i soli,
• analizę ilościową związków nieorganicznych,
• budowę i funkcje węglowodorów,
• budowę i funkcje związków organicznych jednofunkcyjnych.
Ćwiczenia obejmują:
• zapoznanie się z warunkami pracy w laboratorium, bhp
i pomoc w nieszczęśliwych wypadkach,
• analizę jakościową wybranych kationów,
• analizę jakościową wybranych anionów i soli,
• analizę ilościową wybranych związków nieorganicznych,
• analizę jakościową węglowodorów, związków jedno-
i wielofunkcyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 8 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 3 godziny
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 29 godzin, co odpowiada 1,16 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godziny, co odpowiada 0,48 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna podstawowe pojęcia chemiczne – K_W17
W2: zna sposoby analizy jakościowej kationów, anionów oraz soli – K_W17
W3: zna metody analizy jakościowej wybranych związków nieorganicznych – K_W17
W4: zna budowę, wzory i funkcję podstawowych związków organicznych; węglowodorów, związków jedno i wielofunkcyjnych – K_W17
17
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi pisać równania reakcji chemicznych – K_U07
U2: potrafi dokonać analizy wybranych kationów, anionów i soli – K_U07
U3: potrafi dokonać analizy ilościowej związków nieorganicznych – K_U07
U4: potrafi analizować związki organiczne i zakwalifikować je do odpowiednich grup związków – K_U07
U5: analizuje związki jedno- od wielofunkcyjnych – K_U07
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasad kultury – K_K03
K2: potrafi pracować w zespole oraz planować i organizować pracę zespołową – K_K04, K_K10
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia laboratoryjne:
• metoda klasyczna problemowa,
• metoda ćwiczeniowa – samodzielne wykonywanie doświadczeń
• metoda laboratoryjna, eksperymentu,
• metoda pokazu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać elementarną wiedzę z zakresu chemii szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne – W1-W4, U1
% punktów ocena
95≤…..≤100 Bardzo dobry
88≤…..<95 Dobry plus
80≤…..<88 Dobry
71≤…..<80 Dostateczny plus
60≤…..<71 Dostateczny
0…..<60 Niedostateczny
Sprawozdania – W1-W4, U1-U5
Wejściówki - W1-W4, U1-U5
Praktyczne wykonanie ćwiczeń – U1-U5
Aktywność – K1, K2
Przedłużona obserwacja – K1, K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Lipiec T., Szmal Z., Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, 2002 – rozdziały 4-7
J. McMurry : Chemia Organiczna , Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2007 – rozdział 2, 5, 6-8, 10, 11, 15-17, 19-25
Literatura uzupełniająca:
Kędryna T., Chemia ogólna z elementami biochemii, Wyd. ZamKor, 2010
Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
Dramiński M. red, Elementy chemii ogólnej i organicznej, skrypt AM Bydgoszcz, 2004
P. Mastalerz – Podręcznik chemii organicznej, Wyd.Chem., Wrocław, 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: