Biologia medyczna
1600-Opt11BMED-S1
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Wykłady:
Historia genetyki i genetyka klasyczna. Dziedziczenie wieloczynnikowe. Podziały komórkowe i zmienność genetyczna. Genetyczne aspekty starzenia. Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania nowotworów. Ekogenetyka. Pasożytnictwo jako zjawisko ekologiczne. Ewolucja układu pasożyt-żywiciel. Epidemiologia chorób pasożytniczych.
Ćwiczenia:
Struktura i funkcja kwasów nukleinowych. Ekspresja i regulacja funkcji genów. Prawidłowy kariotyp człowieka. Chromosomy płci. Ciałko Barra. Metody barwienia chromosomów. Cykle rozwojowe wybranych pierwotniaków, płazińców, nicieni oraz stawonogów pasożytniczych. Etiologia, patogeneza i przebieg kliniczny oraz zwalczanie chorób pasożytniczych.
W cyklu 2022/23Z:
TREŚCI KSZTAŁCENIA Wykłady: Historia genetyki i genetyka klasyczna. Dziedziczenie wieloczynnikowe. Podziały komórkowe i zmienność genetyczna. Genetyczne aspekty starzenia. Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania nowotworów. Ekogenetyka. Pasożytnictwo jako zjawisko ekologiczne. Ewolucja układu pasożyt-żywiciel. Epidemiologia chorób pasożytniczych.
Ćwiczenia: Struktura i funkcja kwasów nukleinowych. Ekspresja i regulacja funkcji genów. Prawidłowy kariotyp człowieka. Chromosomy płci. Ciałko Barra. Metody barwienia chromosomów. Cykle rozwojowe wybranych pierwotniaków, płazińców, nicieni oraz stawonogów pasożytniczych. Etiologia, patogeneza i przebieg kliniczny oraz zwalczanie chorób pasożytniczych.
|
W cyklu 2023/24Z:
TREŚCI KSZTAŁCENIA Wykłady: Historia genetyki i genetyka klasyczna. Dziedziczenie wieloczynnikowe. Podziały komórkowe i zmienność genetyczna. Genetyczne aspekty starzenia. Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania nowotworów. Ekogenetyka. Pasożytnictwo jako zjawisko ekologiczne. Ewolucja układu pasożyt-żywiciel. Epidemiologia chorób pasożytniczych.
Ćwiczenia: Struktura i funkcja kwasów nukleinowych. Ekspresja i regulacja funkcji genów. Prawidłowy kariotyp człowieka. Chromosomy płci. Ciałko Barra. Metody barwienia chromosomów. Cykle rozwojowe wybranych pierwotniaków, płazińców, nicieni oraz stawonogów pasożytniczych. Etiologia, patogeneza i przebieg kliniczny oraz zwalczanie chorób pasożytniczych.
|
W cyklu 2024/25Z:
TREŚCI KSZTAŁCENIA Wykłady: Historia genetyki i genetyka klasyczna. Dziedziczenie wieloczynnikowe. Podziały komórkowe i zmienność genetyczna. Genetyczne aspekty starzenia. Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania nowotworów. Ekogenetyka. Pasożytnictwo jako zjawisko ekologiczne. Ewolucja układu pasożyt-żywiciel. Epidemiologia chorób pasożytniczych.
Ćwiczenia: Struktura i funkcja kwasów nukleinowych. Ekspresja i regulacja funkcji genów. Prawidłowy kariotyp człowieka. Chromosomy płci. Ciałko Barra. Metody barwienia chromosomów. Cykle rozwojowe wybranych pierwotniaków, płazińców, nicieni oraz stawonogów pasożytniczych. Etiologia, patogeneza i przebieg kliniczny oraz zwalczanie chorób pasożytniczych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1,5 godziny
- zaliczenie końcowe: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32,5 godzin, co odpowiada 1,28 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 12 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 10 + 1 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 62,5 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 12 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego biologii medycznej: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego biologii medycznej): 4 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego biologii medycznej: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia końcowego z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego biologii medycznej: 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego biologii medycznej: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,32 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne: 10 + 1 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,44 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w zakresie praktycznym): 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia końcowego (w zakresie praktycznym): 4 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0,72 godzin, co odpowiada 1,12 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 0 godzin.
7. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1,5 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 1,5 godziny, co odpowiada 0,06 punktu ECTS.
8. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: charakteryzuje budowę, znaczenie oraz przemiany kwasów nukleinowych i ich produktów w organizmie człowieka (K_W12)
W2: opisuje struktury organizmu ludzkiego: komórek i tkanek (K_W18)
W3: opisuje przebieg podziałów komórkowych (K_W18)
W4: zna metody badania chromosomów (K_W18)
W5: charakteryzuje przyczyny i objawy wybranych zespołów chorobowych wywołanych zmianami liczby chromosomów (K_W19)
W6: zna przyczyny i objawy wybranych chorób pasożytniczych (K_W19)
W7: opisuje biologiczne podstawy integralności organizmu człowieka (K_W20)
W8: zna teorie starzenia się organizmu człowieka (K_W20)
W9: przewiduje skutki szerzenia się inwazji pasożytniczych (K_W22)
W10: zna sposoby zapobiegania parazytozom (K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: analizuje wpływ czynników szkodliwych obecnych w środowisku na materiał genetyczny człowieka (K_U08)
U2: rozpoznaje zaburzenia występujące w strukturach komórkowych, tkankowych, narządowych i układowych wywołanych zmianami liczby chromosomów (K_U18)
U3: rozpoznaje zaburzenia występujące w strukturach komórkowych, tkankowych, narządowych i układowych wywołanych chorobą pasożytniczą (K_U18)
U4: potrafi posługiwać się mikroskopem optycznym w celu opisu cech morfologicznych tkanek i komórek zmienionych pod wpływem obecności pasożytów (K_U18)
U5: określa ryzyko wystąpienia aberracji chromosomowych (K_U19)
U6: rozpoznaje wybrane pasożyty człowieka (K_U19)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: przestrzega zasad kultury oraz dba o bezpieczeństwo własne i otoczenia podczas wykonywania ćwiczeń (K_K03)
K2: wykazuje zdolności organizowania pracy podczas mikroskopowania (K_K10)
K3: rozumie potrzebę samokształcenia i uczenia się przez całe życie (K_K12)
K4: korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K12)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi
- wykład interaktywny
- wykład informacyjny
Ćwiczenia:
- ćwiczenia praktyczne
- praca z książką
- metoda projektu
- dyskusja dydaktyczna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Biologia medyczna” powinien posiadać wiedzę z zakresu cytologii i genetyki człowieka oraz biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Końcowy test zaliczeniowy (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach): W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, U1, U2, U3, U5, K3, K4
Punkty uzyskane na teście zaliczeniowym przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<92 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
2. Sprawdzian ustny (ocena aktywnego udziału oraz przygotowania się do prowadzonych zajęć): W1, W4, W5, W6, W9, W10, U1, U2, U3, U5, U6, K1, K2, K3, K4.
W celu weryfikacji i oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
3. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (rozpoznawanie wybranych pasożytów w preparatach mikroskopowych oraz sporządzanie preparatów z komórek nabłonkowych jamy ustnej w celu uwidocznienia ciałka Barra): W1, W4, W5, W6, U2, U3, U4, U6, K1, K2, K3, K4
W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów z wykonywanej czynności.
4. Sprawozdanie bieżące (ocena rysunków pasożytów wykonanych spod mikroskopu podczas ćwiczeń) oraz raporty wykonane za pośrednictwem platformy Moodle: U2, U3, U4, U6, K3, K4
W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za prawidłowo wykonane zadania.
5. Obserwacja przedłużona: K1, K2, K3, K4.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.
Literatura
Podstawowa:
1. Jorde L. B., Carey J. C., Bamshad M. J., red. wyd. pol. Borowiec M. Genetyka medyczna. Wyd. Erba Urban&Partner, Wrocław, 2021.
2. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.
Uzupełniająca:
1. Drewa G., Ferenc T. (red.). Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wyd. Urban&Partner, Wrocław, 2011.
2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999.
W cyklu 2022/23Z:
Podstawowa: 1. Drewa G., Ferenc T. (red.) Genetyka medyczna. Wyd. Urban&Partner, Wrocław, 2011. 2. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010. Uzupełniająca: 1. Connor M., Ferguson - Smith M. Podstawy genetyki medycznej. PZWL, Warszawa, 1998. 2. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 1999 3. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2000 4. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2001 5. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999.
|
W cyklu 2023/24Z:
Podstawowa: 1. Jorde L. B., Carey J. C., Bamshad M. J., red. wyd. pol. Borowiec M. Genetyka medyczna. Wyd. Erba Urban&Partner, Wrocław, 2021. 2. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.
Uzupełniająca: 1. Drewa G., Ferenc T. (red.). Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wyd. Urban&Partner, Wrocław, 2011. 2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999.
|
W cyklu 2024/25Z:
Podstawowa: 1. Jorde L. B., Carey J. C., Bamshad M. J., red. wyd. pol. Borowiec M. Genetyka medyczna. Wyd. Erba Urban&Partner, Wrocław, 2021. 2. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.
Uzupełniająca: 1. Drewa G., Ferenc T. (red.). Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wyd. Urban&Partner, Wrocław, 2011. 2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: