Słabowidzenie
1600-Opm22SLW-2
W trakcie wykładów przedstawiona zostanie wiedza z zakresu definicji, klasyfikacji, diagnostyki słabowidzenia. Omówione zostaną możliwości pomocy pacjentom dotkniętym słabowidzeniem i ślepotą. Zaprezentowane zostaną także sposoby badania osób ze specjalnymi potrzebami wzrokowymi w aspekcie badania fizykalnego, jak również podejścia psychologicznego.
Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Nauka będzie obejmowała metody diagnostyki niedowidzenia, ocenę medyczną i funkcjonalną uszkodzenia wzroku z naciskiem na komunikację z pacjentem ze specjalnymi potrzebami wzrokowymi. Elementem ćwiczeń będzie również interdyscyplinarne podejście do pacjenta z uwzględnieniem aspektów neurologicznych, okulistycznych oraz ogólnoustrojowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,52 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 12 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godzin, co odpowiada 1,56 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin (0,52 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Omawia wskazania i techniki stosowane w terapii widzenia u pacjentów słabowidzących (K_W26)
W2: Przedstawia definicję, epidemiologię i regulacje prawne dotyczące słabowidzenia (K_W34)
W3: Przedstawia procedury doboru pomocy dla słabowidzących (K_W35)
W4: Charakteryzuje przyczyny słabowidzenia u dzieci (K_W36)
W5: Rozumie rolę optometrysty w badaniach przesiewowych, ocenie i prowadzeniu dzieci słabowidzących (K_W39)
W6: Opisuje metody zbierania danych, zasady prowadzenia badań naukowych z zakresu słabowidzenia (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przeprowadza szczegółowy wywiad dotyczący stanu narządu wzroku, chorób ogólnoustrojowych, leków, stylu życia i chorób w rodzinie u pacjentów słabowidzących (K_U02, K_U18)
U2: Prowadzi wstępne badanie optometryczne u pacjentów słabowidzących (K_U03)
U3: Umiejętnie komunikuje się z pacjentem w różnym wieku w zakresie stanu zdrowia oczu, możliwości korekcji wady wzroku oraz instrukcji korzystania z soczewek kontaktowych i pomocy wzrokowych u pacjentów słabowidzących (K_U05)
U4: Potrafi umiejętnie tworzyć dokumentację medyczną u pacjentów słabowidzących oraz korzystać z niej w zakresie niezbędnym w pracy optometrysty (K_U06)
U5: Współpracuje z innymi specjalistami z zakresu ochrony zdrowia u celu zapewnienia prawidłowej opieki nad pacjentem słabowidzącym w różnym wieku (K_U07)
U6: Prowadzi podstawowe ćwiczenia z terapii widzenia u pacjentów słabowidzących (K_U33)
U7: Rozpoznaje podstawowe przyczyny słabowidzenia i udziela porad pacjentom słabowidzącym (K_U42)
U8: Dobiera proste, specjalistyczne i najbardziej skomplikowane pomoce dla słabowidzących z różnych grup wiekowych (K_U43)
U9: Uczestniczy w procesie naukowym planując i realizując zadania badawcze z zakresu słabowidzenia (K_U15, K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozróżnia problemy w komunikacji wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej u pacjentów słabowidzących (K_K06)
K2: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami słabowidzącymi oraz pracownikami służby zdrowia (K_K07)
K3: Przejawia empatię w kontaktach z osobami słabowidzącymi (K_K03)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
• ćwiczenia kliniczne
• ćwiczenia laboratoryjne
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
- referatu
- pomiaru w terenie
- doświadczeń
- projektu
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Fizjologia narządu wzroku, Optyka okularowa, Podstawy okulistyki w aspekcie leczenia klinicznego lub w aspekcie podstawowej opieki medycznej, Podstawy słabowidzenia i pomoce optyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemnyEgzamin końcowy pisemny; W1-W6, U7
Punktacja (%) Ocena
95-100 bardzo dobry (5)
88-94 dobry plus (4+)
80-87 Dobry (4)
71-80 dostateczny plus (3+)
60-70 Dostateczny (3)
0-59 Niedostateczny (2)
Egzamin końcowy praktyczny; W1-5, U1-U9
Punktacja (%) Ocena
95-100 bardzo dobry (5)
88-94 dobry plus (4+)
80-87 Dobry (4)
71-80 dostateczny plus (3+)
60-70 Dostateczny (3)
0-59 Niedostateczny (2)
Sprawdzian ustny >59%; W1-W6
Sprawdzian pisemny; >59%; W1-W6
Raport >59%; W1-W6
Sprawdzian praktyczny >59%; W2, W4, U1-U9
Przedłużona obserwacja (>59%): K1 – K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. T. Grosvenor: „Optometria”, Elsevier, Urban&Partner, Wrocław 2011
2. Kuczyńska-Kwapisz J, Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących. Przewodnik metodyczny, BPS, Interart, Warszawa 1996
Literatura uzupełniająca:
1. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004
2. Pilecki J., Kozłowski M. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, WE, Kraków 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: