Rozwój i starzenie się narządu wzroku
1600-Opm22RSNW-2
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy teoretycznej na temat rozwoju układu wzrokowego człowieka oraz wpływu starzenia na układ wzrokowy człowieka zgodnie z założeniami psychologii rozwojowej w ciągu całego życia (live span developmental psychology)
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu diagnostyki zaburzeń rozwojowych narządu wzroku oraz chorób oczu związanych z wiekiem.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 3
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 20 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 3 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 79 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany ze zdobywaniem pogłębionej wiedzy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 7 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godziny
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 + 3 = 13 godzin (0,5 punktu ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
15 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wskazuje ogólne zmiany zachodzące w psychice i zachowaniu na różnych etapach jego życia w szczególności w dzieciństwie i w okresie później dorosłości (K_W38)
W2: Zna poszczególne etapy rozwoju spostrzegania wzrokowego od urodzenia do 6 r.ż (K_W20, K_W38)
W3: Zna sposoby oceny rozwoju percepcyjno-wzrokowego u dzieci (K_W20)
W4: Wyjaśnia patogenezę zmian widzenia zachodzących z wiekiem (K_W40)
W5: Zna zmiany funkcjonalne i strukturalne narządu wzroku zachodzące wraz z wiekiem (K_W40)
W6: Odróżnia choroby narządu wzroku związane z wiekiem (K_W22, K_W31, K_W40)
W7: Porównuje objawy kliniczne i testy służące do diagnostyki chorób oczu związanych ze starzeniem (K_W18, K_W19, K_W27)
W8: Przedstawia metody zbierania danych, zasady prowadzenia badań naukowych oraz zasady biostatystyki (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi rozpoznać podstawowe rodzaje zaćmy starczej (K_U26, K_U47)
U2: Potrafi zastosować testy diagnostyczne służące do rozpoznania jaskry (K_U13, K_U14, K_U23)
U3: Potrafi zinterpretować kolorowe zdjęcie dna oka pod katem zmian typowych dla zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem oraz retinopatii cukrzycowej (K_U23, K_U39, K_U47)
U4: Potrafi różnicować fazy rozwoju spostrzegania wzrokowego u dzieci do lat 6 (K_U44, K_U46)
U5: Na poziomie podstawowym dobiera metody badawcze służące do oceny zaburzeń wzrokowo-percepcyjnych u dzieci (K_U25, K_U24,K_U44, K_46).
U6: Potrafi wskazać niepercepcyjne aspekty zaburzeń widzenia w okresie później dorosłości i starości w oparciu o założenia psychologii live span (K_U25, K_U24)).
U7: Potrafi rozwiązywać problemy związane z diagnostyką chorób oczu związanych z wiekiem (K_U15, K_U16)
U8: Bierze udział w procesie naukowym planując i realizując zadania badawcze (K_U15, K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03)
K2: Odpowiednio komunikuje się ze współpracownikami (K_K07)
K3: Współpracuje z innymi specjalistami z zakresu ochrony zdrowia w celu postawienia prawidłowej diagnozy stanu narządu wzroku (K_K10)
K4: Demonstruje odpowiedzialność za powierzony mu sprzęt (K_K11)
K5: Krytycznie ocenia jakość pozyskanych danych medycznych (K_K10)
K6: Rozwija umiejętności komunikacyjne w oparciu o wiedzę o rozwoju człowieka na różnych etapach życia, szczególnie w okresie dzieciństwa, późnej dorosłości i starości (K_K07)
K7: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K10, K_K11)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii i fizjologii oka oraz podstawowa wiedza z zakresu informatyki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny (0-45 pkt; >60%); W1-W8
Punktacja
Ocena
< 27
ndst
27 – 30
dst
31 – 34
dst+
35 – 38
db
39 – 42
db+
43 – 45
bdb
Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-8, U1-U8
Punktacja
Ocena
< 21
ndst
21 – 22
dst
23 – 24
dst+
25 – 26
db
27 – 28
db+
29 – 30
bdb
Sprawdzian ustny (0-15 pkt; >60%); W1-W8
Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; >60%); W1-W8
Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-5, U1-U8
Przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; > 50%): K1 – K7
Portfoloio (z uwzględnieniem aktywności naukowej): W3-W7, U2, U3, U7
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
T. Grosvenor: "Optometria", Elsevier, Urban&Partner, Wrocław 2011
B. Bowling, J. Kański, Szaflik J., Justyna I.: „Okulistyka kliniczna”, Erda Urban&Partner, 2013
R. Vasta, M. M. Haith, S. A. Miller. Psychologia dziecka. Wyd. WSiP, Warszawa 2004.
J. Trempała, B. Harwas-Napierała. Psychologia rozwoju człowieka. Wyd. PWN, Warszawa, 2016.
Literatura uzupełniająca:
M. Prost: „Problemy okulistyki dziecięcej”, Wydawnictwo Lekarskie, PZWL, Warszawa 1998
J. Piłat, S. Teper, E. Wylęgała: „Zwyrodnienie plamki związane z wiekiem”, Górnicki, Wrocław 2011
Jaskra - Basic and Clinical Science Course, red. H. Niżankowska, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2006.
Okulistyka pediatryczna i zez - Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Urban & Partner, Wrocław 2004.
Soczewka i zaćma - Basic and Clinical Science Course, red., Urban & Partner, Wrocław 2007
E. Eliot. Co tam się dzieje. Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Wyd. Media Rodzina, Warszawa 2003.
J. Cieszyńska, M. Korendo. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: