Okulistyka i optometria dziecięca
1600-Opm22OODZ-2
W trakcie wykładów przedstawione zostaną poszczególne etapy rozwoju widzenia oraz metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku.
Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Szczególnie zwracać będzie się uwagę na umiejętność prowadzenia specyficznego wywiadu optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych, a także zastosowanie w badaniu podstawowych i złożonych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w badaniu układu wzrokowego u dzieci. Istotnym elementem ćwiczeń będzie analiza przedstawionych przypadków. Na ćwiczeniach podkreślona zostanie również rola empatii w kontakcie z dzieckiem z dysfunkcją wzroku.
W cyklu 2022/23L:
W trakcie wykładów przedstawione zostaną poszczególne etapy rozwoju widzenia oraz metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku.
Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Szczególnie zwracać będzie się uwagę na umiejętność prowadzenia specyficznego wywiadu optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych, a także zastosowanie w badaniu podstawowych i złożonych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w badaniu układu wzrokowego u dzieci. Istotnym elementem ćwiczeń będzie analiza przedstawionych przypadków. Na ćwiczeniach podkreślona zostanie również rola empatii w kontakcie z dzieckiem z dysfunkcją wzroku.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 12 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS
2. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 9 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 3 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,52 punktom ECTS
3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin (0,52 punktu ECTS)
4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje etapy rozwoju układu wzrokowego (K_W38)
W2: Omawia etiologię powstawania zaburzeń układu wzrokowego u dzieci (K_W12)
W3: Wymienia metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku (K_W02, K_W03, K_W18, K_W37)
W4: Rozumie rolę optometrysty w badaniach przesiewowych, ocenie i prowadzeniu dzieci z zaburzeniami rozwoju (K_W39)
W5: Interpretuje wyniki badań w oparciu o analizę przypadku (K_W19)
W6: Odróżnia jednostki chorobowe narządu wzroku u dzieci (K_W36)
W7: Przedstawia zasady prowadzenia badań naukowych u dzieci z chorobami oczu (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przeprowadza szczegółowy wywiad u dzieci w różnych przedziałach wiekowych (K_U02, K_U18)
U2: Potrafi dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci z różnych grup wiekowych oraz z zaburzeniami rozwoju (K_U03, K_U04, K_U22, K_U44, K_U45, K_U46)
U3: Umiejętnie komunikuje się z dzieckiem w różnym wieku w zakresie stanu zdrowia oczu oraz możliwości korekcji wady wzroku (K_U05)
U4: Rozpoznaje czynniki ryzyka rozwoju zaburzeń układu wzrokowego u dzieci (K_U13, K_U14)
U5: Prowadzi jasne, precyzyjne i spójne karty pacjenta (K_U06)
U6: Potrafi rozpoznać odstępstwa od norm w ocenie funkcji wzrokowych u dzieci (K_U23, K_U32)
U7: Edukuje pacjentów na temat czynników ryzyka powstawania zaburzeń układu wzrokowego (K_U12)
U8: Współpracuje z właściwymi specjalistami w przypadku rozpoznania zaburzenia o podłożu patologicznym w celu zapewnienia prawidłowej opieki nad pacjentem (K_U07)
U9: Planuje i realizuje zadania badawcze z zakresu wad wzroku i chorób oczu u dzieci (K_U15, K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03)
K2: Odpowiednio komunikuje się z dziećmi z różnych grup wiekowych oraz z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnymi (K_K06, K_K07, K_K14)
K3: W sposób kompetentny i etyczny motywuje dzieci w różnym wieku i ich rodziców do zapobiegania zaburzeniom układu wzrokowego (K_K09)
K4: Krytycznie ocenia uzyskane wyniki podczas badania optometrycznego dzieci (K_K10)
K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności i konsekwencji nieprawidłowo postawionej diagnozy (K_K11)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
• ćwiczenia kliniczne
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- referatu
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Anatomia i fizjologia narządu wzroku, procedury badania optometrycznego
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Wykłady
Egzamin końcowy pisemny (0-30 pkt; ≥60%); W1-W7, U9
Punktacja (%) Punktacja Ocena
92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry
88≤…<92 26≤…<27 dobry plus
80≤…<88 24≤…<26 dobry
71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus
60≤…<71 18≤…<19 dostateczny
0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny
Sprawdzian ustny (0-15 pkt; ≥60%); W1-W7
Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; ≥60%); W1-W7
Ćwiczenia
Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; ≥60%); W3, W7, U1-U9
Punktacja (%) Punktacja Ocena
92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry
88≤…<92 26≤…<27 dobry plus
80≤…<88 24≤…<26 dobry
71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus
60≤…<71 18≤…<19 dostateczny
0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny
Raport (0-15 pkt; ≥60%); W3-W7, U7
Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; ≥60%); W3, W7, U1-U9
Przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; ≥60%): K1 – K5
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011
2. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004
Literatura uzupełniająca:
1. L. J. Press, B. D. Moore, Clinical pediatric optometry, Butterworth Heinemann, Boston 1993
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011 2. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004
Literatura uzupełniająca: 1. L. J. Press, B. D. Moore, Clinical pediatric optometry, Butterworth Heinemann, Boston 1993
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: