Podstawy immunologii
1600-Opm21PIMM-2
Studenci poznają podstawowe pojęcia immunologiczne:
- komórki immunologicznie kompetentne
- pierwotne i wtórne narządy limfatyczne
- odporność wrodzona, nabyta, komórkowa, humoralna
- funkcje układu odporności: zwalczanie infekcji (funkcja efektorowa), regulacja immunologiczna, nadzór onkologiczny i konsekwencje zaburzeń poszczególnych funkcji
- rodzaje reakcji nadwrażliwości: typu I, II, III i IV i ich znaczenie w fizjologii i patologii
-immunologiczne uprzywilejowanie narządu wzroku i konsekwencje zaburzeń w tym zakresie
W ramach wykładów studenci poznają definicje i mechanizmy reakcji immunologicznych, ich znaczenie w fizjologicznej odpowiedzi immunologicznej. Zapoznają się z podstawami zaburzeń funkcji układu immunologicznego oraz ich konsekwencjami: podatnością na infekcje, występowaniem alergii i chorób autoimmunologicznych oraz zwiększonym ryzykiem transformacji nowotworowych. Studenci poznają podstawowe choroby autoimmunologiczne - systemowe i narządowo swoiste. Poznają konsekwencje utraty uprzywilejowania immunologicznego narządu wzroku. Studenci uczą się klasyfikacji niedoborów odporności; uczą się odróżniać podstawowe jednostki chorobowe, poznają zasady diagnostyki i różnicowania. Zapoznają się z zaburzeniami narządu wzroku w przebiegu chorób immunologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin
- samodzielne opracowanie problemu tematycznego: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje: 3 godziny
-przygotowanie do sprawdzianów praktycznych i sprawdziany praktyczne: 3,5 + 1,5 = 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8,5 + 0,5 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 56 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: znajomość budowy układu odpornościowego (narządy pierwotne i wtórne, komórki układu immunologicznego) (K_W28).
W2: wiedza dotycząca mechanizmów odporności wrodzonej i nabytej oraz elementów układu odporności, odpowiedzialnych za ich realizację (K_W28).
W3: Znajomość funkcji układu immunologicznego: zwalczanie infekcji, regulacja immunologiczna i nadzór onkologiczny (K_W28).
W4: Znajomość immunologicznych podstaw zwalczania infekcji oraz wiedza dotycząca konsekwencji zaburzeń układu odporności w zakresie zwalczania zakażeń (K_W28).
W5: Znajomość konsekwencji zaburzeń regulacji immunologicznej – skłonność do alergii i autoimmunizacji; w szczególności w odniesieniu do narządu wzroku; wiedza dotycząca uprzywilejowania immunologicznego narządu wzroku (K_W28).
W6: Znajomość metod immunodiagnostycznych, stosowanych w ocenie zakażeń (K_W28).
W7: Znajomość definicji niedoborów odporności i podstawową klasyfikację niedoborów odporności pierwotnych i wtórnych (K_W28).
W8: Znajomość podstaw immunologii transplantacyjnej (K_W28).
W9: Wiedza dotycząca budowy i zrozumienie znaczenie głównego układu zgodności tkankowej HLA (K_W28).
W10:Znajomość mechanizmów reakcji nadwrażliwości typu I, II, III i IV (K_W28).
W11: Znajomość zasad korzystania z publikacji naukowych w celu zbierania danych z dziedziny immunologii (K_W13).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych dostępnych źródeł (K_U31).
U2: Potrafi interpretować pozyskane dane naukowe oraz wyciągać wnioski (K_U32).
U3: Rozpoznaje poszczególne typy reakcji nadwrażliwości i objawy chorób autoimmunizacyjnych (K_U36).
U.4: Identyfikuje sytuacje, w których należy podejrzewać zaburzenia odporności; w szczególności identyfikuje problemy narządu wzroku, które mogą wiązać się z zaburzeniami odporności (infekcje narządu wzroku, choroby autoimmunologiczne)
U5: W formie ustnej i pisemnej formułuje wnioski z badań naukowych i własnych obserwacji (K_U15, K_U16).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz rozwoju osobistego (K_K1).
K2: Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz planować prace zespołu (K_K8).
Metody dydaktyczne
Wykład:
• wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
• wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia:
• Ćwiczenia w pracowni cytometrii przepływowej
• Analiza przypadków, rozwiązywanie problemów klinicznych z punktu widzenia zrozumienia konsekwencji zaburzeń immunologicznych
• Dyskusja dydaktyczna
• Metoda eksponująca: demonstracja
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii, biologii, biologii komórki, biochemii, anatomii, histologii i genetyki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady
- znajomość zagadnień, omawianych na wykładach, oceniona w egzaminie końcowym
- Przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; > 50%): K1
Ćwiczenia
- raport z rozwiązania problemu tematycznego (0-15 pkt; do zaliczenia >60%): W5 - W10, U1 - U2
- realizacja zadań przydzielonych i ocenionych przez prowadzących ćwiczenia (0-15 pkt; >60%): U1-U4, W1, W5, W6, W8, W9.
- sprawdzian praktyczny z umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce (0-15 pkt; >60%): U1-U5, W1 – W11.
- przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; > 50%): K1, K2
Egzamin końcowy
- forma testowa (0-30 pkt; zaliczenie >60%): W1-W11, U1-U5
- punktacja:
- - >=92% - 5,0
- - >=88% - 4,5
- - >=80% - 4,0
- - >=71% - 3,5
- - >=60% - 3,0
- - <60% - 2,0
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T:
Immunologia. PWN ,Warszawa 2011
2. Kątnik-Prastowska I: Immunochemia w biologii medycznej. PWN,
Warszawa 2009
3. Chapel H., Haeney M, Misgah S.: Immunologia kliniczna. Czelej, 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Kowalski M, : Immunologia kliniczna. Mediton , Łódź 2000
2. Male D, Brostoff J, Roth DB, Roitt I: Immunologia; Elsevier Urban & Partner Wydawnictwo, Warszawa 2008, wyd.2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: