Marketing usług zdrowotnych
1600-Opm21MUZD-2
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu marketingu usług zdrowotnych oraz charakterystyki usług medycznych, poznanie otoczenia podmiotów leczniczych oraz zapoznanie z elementami mieszanki marketingowej.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu tworzenia planu marketingowego, budowania wizerunku placówki oraz doboru strategii marketingowej. Celem zajęć jest również wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przeprowadzenie badań rynkowych, a także zapoznanie z elementami marketingu – mix dla usług zdrowotnych.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu marketingu usług zdrowotnych. Student poznaje cechy usług medycznych oraz elementy otoczenia podmiotów leczniczych. Zajęcia mają wyposażyć studenta w umiejętności umożliwiające przeprowadzenie badań rynkowych i tworzenia planu marketingowego.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu przez studenta umiejętności praktycznych, które pozwolą mu na podejmowanie odpowiednich strategii marketingowej oraz właściwe budowanie wizerunku placówki. Celem zajęć jest również wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą marketingowego oddziaływania na rynek, a także zapoznanie z elementami marketingu – mix dla usług zdrowotnych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin (0,4 pkt. ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 pkt. ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia wykładu + zaliczenia ćwiczeń: 1 + 1 = 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godzin, co odpowiada 1,28 pkt. ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin (0,4 pkt. ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 pkt. ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- przygotowanie projektu: 15 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 13 + 2 = 15 godziny
Łączny nakład pracy własnej studenta wynosi 45 godziny, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS.
Całkowity nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, tj. 3 pkt. ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 13 + 2 = 15 godziny (0,6 pkt. ECTS).
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie projektu: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt. ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada podstawową wiedzę z zakresu marketingu usług zdrowotnych (K_W32)
W2: Opisuje etapy badań marketingowych oraz poznane metody i techniki zbierania informacji, danych oraz materiałów źródłowych (K_W13)
W3: Wyjaśnia zasady i skuteczność niektórych narzędzi i instrumentów promotion-mix w usługa zdrowotnych, w tym również w programach zdrowotnych i społecznych (K_W13, K_W32)
W4: Wyjaśnia zasady i zadania planu marketingowego (K_W32)
W5: Opisuje etapy procesu planowania marketingowego (K_W32)
W6: Wyjaśnia główne założenia marketingu-mix świadczeń zdrowotnych (K_W32)
W7: Opisuje rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (K_W13, K_W32)
W8: Określa narzędzia niezbędne w budowaniu wizerunku placówki medycznej (K_W32)
W9: Rozpoznaje czynniki mające wpływa na satysfakcję pacjentów (K_W32)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Rozpoznaje metody i techniki zbierania informacji i danych potrzebnych do analizy marketingowej (K_U15, K_U17)
U2: Potrafi określić potrzeby i oczekiwania pacjentów/klientów (K_U12, K_U56)
U3: Rozróżnia instrumenty mieszanki marketingowej (K_U40)
U4: Dostosowuje techniki przekazu informacji o produktach organizacji w celu skutecznego dotarcia do usługobiorcy/klienta (K_U17, K_U56)
U5: Wykorzystuje segmentację rynku w celu określenia rodzaju i wielkości zapotrzebowania na usługi zdrowotne (K_U15)
U6: Zajmuje w formie ustnej podparte argumentacją stanowisko na temat zastosowania i wdrożenia planu marketingowego w jednostce usług medycznych (K_U32, K_U40)
U7: Potrafi dokonać podziału zadań i zaplanować pracę członkom swojego zespołu projektowego (K_U54)
U8: Potrafi określić charakterystyczne cechy usług zdrowotnych (K_U40)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu marketingu-mix w procesie świadczenia i oferowania produktów (K_K09)
K2: Ponosi odpowiedzialność za powierzone mu przez prowadzącego zadania (K_K02)
K3: Prezentuje własne poglądy i opinie związane z poruszaną przez prowadzącego tematyką marketingu usług zdrowotnych (K_K02)
K4: Podejmuje działania mające na celu wprowadzenia nowych rozwiązań ułatwiających kontakt z klientem/pacjentem oraz przyczyniających się do poprawy jakości wykonywanej pracy (K_K08)
K5: Dyskutuje na temat doboru skutecznych technik sprzedaży w organizacjach świadczących usługi zdrowotne (K_K09)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
• praca w zespołach zadaniowych
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- seminaryjna
- giełda pomysłów
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. Zaliczenie testów obejmujących treści z wykładów i ćwiczeń (po dwukrotnym niezaliczeniu testu zaliczenie ustne; trzykrotne niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem całego przedmiotu):
• zaliczenie pisemne wykładów w formie testu jednokrotnego wyboru (0-15 pkt.; >60%); W1, W2, W4, W5, U1, U8.
• zaliczenie pisemne ćwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru (0-20 pkt.; >60%); W3, W6 – W9, U2 – U5.
2. Zaliczenie zadań realizowanych w grupach (0-10 pkt.; zaliczenie od > 60 %); U7, K1 – K4.
3. Obecność na zajęciach min. 60% wymiaru godzinowego. Odpracowanie nieobecności nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.
4. Przedłużona obserwacja i ocena aktywności na wykładach (0-5pkt.) i ćwiczeniach (0-5 pkt.); U2, U6, K1, K3 - K5.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązująca:
• F. Kotler, K.Keller: Marketing, Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o. o., Poznań 2013.
• F. Kotler, J. Shalowitz, R. J. Stevens: Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej, Wolters Kluwer Polska Sp. Z o.o., Warszawa, 2011.
• Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
• Krot K., Jakość i marketing usług medycznych, Wydawnictwo ABC, Poznań 2008.
• Materiały i źródła podane przez prowadzącego zajęcia.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: