Zaawansowane badanie refrakcji
1600-Opm12ZBR-2
Wykłady mają na celu zdobycie szczegółowej wiedzy teoretycznej z zakresu badania refrakcji oraz korekcji wad wzroku. Na wstępie zostanie utrwalona wiedza z zakresu anatomii i fizjologii oraz optyki oka miarowego i niemiarowego. Następnie będą omówione zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem oceny obuocznej i po porażeniu akomodacji. Przedstawione zostaną także przyrządy wykorzystywane do oceny refrakcji i korekcji wad refrakcji. Student zostanie zapoznany z problemami związanymi ze złą tolerancją korekcji, scharakteryzowane będą jej przyczyny i sposoby zapobiegania.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu oceny refrakcji i korygowania wad wzroku. Ćwiczenia będą się odbywały w pracowni optometrycznej, a studenci będą mieli możliwość przeprowadzania badania u kolegów i pacjentów. Szkolenie obejmuje wywiad z pacjentem, podstawowe badanie optometryczne, ocenę przedniego odcinka w lampie szczelinowej oraz tworzenie i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji medycznej. Ważną częścią ćwiczeń będzie umiejętność kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość przeprowadzonego badania.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- konsultacje: 7 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,1 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 4 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 20 godzin
- konsultacje: 7 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 2 = 22 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 4 = 29 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 169 godziny, co odpowiada 6,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 87 godzin, co odpowiada 3,3 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 2 = 22 godziny (0,8 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 4 = 29 godzin (1 punkt ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 35 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
35 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Przedstawia historię korekcji wad refrakcji (K_W1)
W2: Charakteryzuje anatomię i fizjologię oka oraz prawa optyki w aspekcie korekcji wad wzroku (K_W17)
W3: Opisuje cechy oka miarowego oraz omawia wady wzroku (K_W4)
W4: Przedstawia standardowe i zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem badania obuocznego i po porażeniu akomodacji (K_W2)
W5: Omawia metody korekcji wad wzroku u dzieci, młodzieży i dorosłych (K_W3, K_W44)
W6: Charakteryzuje odrębności korekcji wad refrakcji u dzieci (K_W37)
W7: Omawia objawy, sposoby diagnostyki i korekcji starczowzroczności (K_W3, K_W40)
W8: Przedstawia wady refrakcji towarzyszące patologiom przedniego odcinka oka (K_W22)
W9: Opisuje metody edukacji i prowadzenia pacjentów z wadami refrakcji (K_W25)
W10: Opisuje metody zbierania danych, zasady prowadzenia badań naukowych z zakresu refrakcji (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Korzysta ze źródeł historycznych i naukowych omawiając sposoby korekcji wad wzroku w przeszłości (K_U1, K_U8)
U2: Przeprowadza szczegółowy wywiad i wstępne badanie optometryczne u osób z wadami refrakcji (K_U2, K_U3)
U3: Dokonuje pomiaru refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem badania obuocznego i po porażeniu akomodacji (K_U4)
U4: Rozwiązuje problemy związane ze złą tolerancją korekcji (K_U4, K_U5)
U5: Prowadzi badania kontrolne i edukuje pacjentów z wadami refrakcji (K_U9, K_U12)
U6: Wykorzystuje zasady optyki geometrycznej i okularowej w aspekcie wyrównania wad wzroku (K_U21)
U7: Potrafi komunikować się z pacjentami z różnych grup społecznych, zawodowych i wiekowych (K_U18)
U8: Tworzy czytelną i spójną dokumentację medyczną pacjenta (K_U6)
U9: Współpracuje z innymi specjalistami z zakresu ochrony zdrowia u celu zapewnienia prawidłowej opieki nad osobą z wadą refrakcji (K_U7)
U10: Wykazuje zrozumienie prawnych i etycznych zobowiązań optometrysty oraz potrzebę uczenia się przez całe życie (K_U20, K_U51)
U11: Uczestniczy w procesie naukowym planując i realizując zadania badawcze z zakresu refrakcji (K_U15, K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K1)
K2: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K3)
K3: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz pracownikami służby zdrowia (K_K7)
K4: Krytycznie ocenia wyniki korekcji wad refrakcji (K_K10)
K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności z prowadzenia pacjenta z wadą refrakcji (K_K11)
K6: Wykazuje kreatywne podejście do problemów związanych z wykonywaniem zawodu optometrysty lub prowadzaniem badań naukowych (K_K14)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość: anatomii i fizjologii narządu wzroku, podstaw optyki okularowej, podstaw badania i korekcji wad refrakcji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny (0-30 pkt; >60%); W1-W10
Punktacja (%) Ocena
92≤…≤100 bardzo dobry
88≤…<92 dobry plus
80≤…<88 dobry
71≤…<80 dostateczny plus
60≤…<71 dostateczny
0…≤60 niedostateczny
Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-9, U1-U11
Punktacja (%) Ocena
92≤…≤100 bardzo dobry
88≤…<92 dobry plus
80≤…<88 dobry
71≤…<80 dostateczny plus
60≤…<71 dostateczny
0…≤60 niedostateczny
Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W6
Kolokwium końcowe praktyczne (0-30 pkt; >60%); U1-U6
Sprawdzian ustny (0-15 pkt; >60%); W1-W10
Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; >60%); W1-W10
Raport (0-15 pkt; >60%); W1-W10
Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-9, U1-U11
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K6
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A. Styszyński: „Korekcja wad wzroku - procedury badania refrakcji”, AlfaMedica Press, Bielsko-Biała 2009.
2. T. Grosvenor: „Optometria”, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2011.
3. M. Jarzębińska-Vecerova, D. Tuleja: „Podstawy refrakcji oka i korekcji wad wzroku”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2005.
4. J. Bartkowska: „Optyka i korekcja wad wzroku”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996.
5. D. G. Hunter, C. E. West, red. wyd. pol. M. Misiuk-Hojło, M. Zając: „Optyka okulistyczna”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2012.
6. A. Lens, S.C. Nemeth, J.K. Ledford: „Anatomia i fizjologia narządu wzroku”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Sojecki: „Optyka”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
2. „Optyka kliniczna” - Basic and Clinical Science Course, red. J. Szaflik, A.M. Ambroziak, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009
3. M. Zając: „Optyka okularowa”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2007.
4. M. Zając: „Optyka w zadaniach dla optometrystów”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2011.
5. J.K. Ledford, V. Sanders: „Badanie w lampie szczelinowej”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2011.
2. L. DuBois, red. wyd. pol. M. Misiuk-Hojło: „Badania okulistyczne”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: