Zastosowanie biotechnologii w medycynie
1600-Opm12ZBM-2
Wykłady:
Wykłady mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu zastosowania biotechnologii w medycynie. Zagadnienia będą dotyczyć wstępu do biotechnologii oraz jej szerokiego zastosowania w medycynie, technologii GMO, projektowania biofarmaceutyków, a także terapii genowej.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności praktycznych z zakresu zastosowań biotechnologii w medycynie.
Na zajęciach studenci zapoznają się z metodą design thinking oraz gift giving, skupiając uwagę na każdym z etapów takich jak: empatia, definiowanie problemu, generowanie pomysłów oraz prototypowanie.
Całkowity nakład pracy studenta
wykład – 10 h
ćwiczenia – 15 h
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
wykłady: 10 h
ćwiczenia: 15 h
konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 7 h
przeprowadzenie kolokwium: 1 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33h, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
wykłady: 10 h
ćwiczenia audytoryjne: 15 h
przygotowanie do ćwiczeń: 18h
czytanie literatury fachowej: 22h
konsultacje:2h
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7h + 1 h = 8h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8h (0,32 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 20h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20h, co odpowiada 0,8 punktom ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Objaśnia wykorzystanie przepisów prawa oraz zasad etycznych w medycynie i biotechnologii (K_W19)
W2: Posiada właściwą wiedzę dla wykonywanego zawodu w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (K_20)
W3: Omawia pojęcia z zakresu wybranych specjalistycznych procedur medycznych stosowanych w zakresie czynności klinicznych (K_W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, katalogów, norm i patentów oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie (K_U04)
U2: Potrafi zaprezentować wyniki prac badawczych i projektowych (K_U11)
U3: Posiada umiejętność zastosowania zasady „uczenia się przez całe życie”, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych poprzez odpowiednie planowanie i realizację procesu samokształcenia (K_U05)
U4: Posiada umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji (K_U13)
U5: Potrafi sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta, klienta oraz grupy społecznej (K_U15)
U6: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania i wystąpień ustnych w zakresie dyscypliny naukowej właściwej dla studiowanego kierunku studiów (K_U10, K_U11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych (K_K02)
K2: Przestrzega zasad zachowywania się w sposób profesjonalny, zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur (K_05)
K3: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K01)
K4: Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K04)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
-wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
-dyskusja dydaktyczna
-drzewo decyzyjne
-projektowanie i analiza badań naukowych
-metody eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- panelowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Praca w trakcie ćwiczeń – K1-K7, U1-U4
Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3
% uzyskanych punktów - Ocena
92≤…..≤100 - bdb (5)
88≤…..<92 - db+ (4+)
80≤…..<88 - db (4)
71≤…..<80 - dst+ (3+)
60≤…..<71 - dst (3)
0…..<60 - ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Ratledge, Bjorn „Podstawy biotechnologii” PWN, Warszawa 2011
Kayser, Muller „Biotechnologia farmaceutyczna”, PZWL, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: