Edukacja terapeutyczna 1600-Opm12ETER-2
W ramach tresci kształcenia będą realizowane zagadnienia z zakresu teoretycznych podstawy edukacji. Predykatory zdrowego funkcjonowania: poczucie koherencji, umiejscowienie kontroli zdrowia oraz poczucie własnej skuteczności. Podstawy teoretyczne prowadzenia edukacji terapeutycznej dla chorych przewlekle i ich rodzin. Compliance, concordance, adherence w przewlekłej terapii. Umiejętności poradnicze w pracy pielegniarki na które składa się: Analiza przydatności materiałów edukacyjnych dla potrzeb edukacji terapeutycznej. Wykorzystanie Internetu dla potrzeb edukacji terapeutycznej. Zasady przygotowywania prezentacji dla edukacji terapeutycznej. Edukacja terapeutyczna w wybranych problemach zdrowotnych uwzgledniające: Współpracę w oparciu o Model Transteoretyczny Prochaski i DiClemente. Poradnictwo w zakresie radzenia sobie ze stresem .Tworzenie profilu pacjenta w chorobie przewlekłej w oparciu o badania zasobów: SOC-29, MHLC, GSSE. Przyczyny złej współpracy personel medyczny –pacjent-rodzina w terapii przewlekłej. Specyfika współpracy personel medyczny-pacjent. Edukacja terapeutyczna jako metoda poprawy realizacji programu terapeutycznego. W trakcie realizowania przedmiotu student będzie pracować w oparciu o najowsze doniesienia naukowe z zakresu edukacji teraputycznej, które będą zgodne z zasadami medycyny opartej na dowodach naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się pisemnym zaliczaniem z oceną (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie).
Ocena jest wystawiana według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższym zapisem:
92% - 100% bdb
84% - 91% db+
76% – 83% db
68% - 75% dst+
60% - 67% dst
0 – 59% ndst
Warunkiem zaliczenia wykładu jest 100 % obecność
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest 100 % obecność oraz bieżące wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń (ocena 360 stopni)
Część ćwiczeniowa jest zaliczana na podstawie przygotowania profilu pacjenta przewlekle chorego z uwzględnieniem jego zasobów osobowościowych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005.
2. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia, Wydawnictwo Czelej 2008.
3. Antonovsky A.: Rozwikłanie tajemnicy zdro¬wia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachoro¬wać. Fundacja IPN, Warszawa 1995.
4. Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia , Pracownia Testów Psychologicznych, PTP Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
1. Materiały przygotowane przez Katedrę i Zakład Promocji Zdrowia
2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: