Zachowania zbiorowe: tłum, panika, katastrofa 1600-OG-ZZTPK
Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
W1: Wymienia i charakteryzuje główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych
W2: Rozpoznaje stereotypy tłumów i mity katastrofy
W3: Opisuje zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego
Student:
U1: Potrafi rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy
U2: Ma umiejętności obserwacji, rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w kontekście zagrożeń lokalnych
U3: Identyfikuje uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej
Student
K1: Przejawia zainteresowanie problematyką wpływu społecznego i związanych z nim zagrożeń
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne: > 60% (W1,W2, W3, U1, U2, K1)
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru
Zaliczenie: >60 % poprawnych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55.
Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011.
Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63.
Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55.
Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: