Jak prawidłowo interpretować wyniki badań laboratoryjnych
1600-OG-JPIWBL
Celem realizacji przedmiotu jest przekazanie informacji oraz dyskusja dotycząca właściwego interpretowania badań laboratoryjnych. Badania stają się coraz bardziej skomplikowane, a dzięki nauce opartej na dowodach szybko poszerza się zakres naukowych podstaw dotyczących interpretacji. Zdobywanie aktualnej wiedzy staje się więc niezbędne do wyjaśnienia podstaw intepretowania wyników badań. Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych narzędzi diagnostycznych i interpretacja wyników w różnych sytuacjach klinicznych, łącznie z diagnostyką różnicową.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 30 godzin
- zaliczenie 1godz
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,03 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 30 godzin
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9 + 1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada
2 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej:
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna zasady i interpretacje związaną z metodami analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach diagnostycznych (B.W24.)
W2: Opisuje mechanizmy fizjologiczne powstawania oraz rozwoju procesu chorobowego podstawowych układów narządów (C.W14.)
W3: Opisuje mechanizmy patologiczne powstawania oraz rozwoju procesu chorobowego podstawowych układów narządów (C.W14.)
W4: Potrafi zaplanować proces diagnostyki i różnicowania w trakcie rozwoju procesu chorobowego podstawowych układów narządów (C.W14.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Interpretuje dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych związanych z diagnostyką (B.U7.)
U2: Potrafi wyjaśnić etiopatogenezę, przedstawić obraz kliniczny, oraz ewolucję zmian patologicznych, a także przewidywać ich następstwa w schorzeniach dotyczących podstawowych układów narządów (C.U4.)
U3: Charakteryzuje przebieg kliniczny chorób w procesach patologicznych związanych z podstawowymi układami narządów (C.U5.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi korzystać z wiarygodnych i obiektywnych źródeł informacji naukowych, potrafi krytycznie odnieść się do źródeł informacji, które zawierają nierzetelne informacje (K_K07)
K2: Wyciąga wnioski z przeprowadzonych badań naukowych (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• informacyjny
• problemowy
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe na ocenę wg wytycznych:
92≤…≤100 bdb (5)
88≤…<92 dobry plus (4,5)
80≤…≤88 db (4)
71≤…<80 dostateczny plus (3,5)
60≤…<71 dst (3)
0…<60 ndst (2)
Zaliczenie na ocenę zgodnie z kryteriami uzgodnionymi z prowadzącym (≥60%): W1-W5, U1-U4, K1-K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier, Wrocław 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Mariańska B, Fabijańska-Mitek J, Windyga J, Badania laboratoryjne w hematologii, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: