Doping mózgu- skuteczność i bezpieczeństwo rozwiązań poprawiających zdolności kognitywne
1600-OG-DM-BIBRPZK
1.Jak poprawnie interpretować wyniki badań klinicznych
• Badania kliniczne w Polsce i na świecie
• Wybór grupy kontrolnej i testowej
• Błędy zamierzone, manipulacja wynikami
• Zasady interpretacji danych
• Jak ocenić jakość badania?
• Projektowanie własnych badań – praktyka i teoria
2. Wsparcie farmakologiczne w trakcie intensywnej nauki. Jak skutecznie poprawić pamięć?
• Pojęcie i rodzaje pamięci
• Struktury OUN odpowiedzialne za pamięć
• Upośledzenie pamięci
• Środki farmakologiczne poprawiające pamięć
• Wybrane mnemoniki – ćwiczenia praktyczne
3. Interakcje leków – aspekty praktyczne
• Wprowadzenie – czym jest farmakodynamika i farmakokinetyka;
• Co to jest interakcja lekowa;
• Cytochrom P450 jako główna przyczyna interakcji leków; • Inne przyczyny interakcji leków;
• Studium przypadku;
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktu z nauczycielem:
- udział w seminariach - 20 godz
- konsultacje - 5 godz
Godziny samodzielnej nauki:
- przygotowanie do seminariów - 10 godz
- czytanie literatury - 10 godz
- przygotowanie do egzaminu - 5 godz Łącznie: 50 godzin (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zasady medycyny opartej na faktach D.W23
W2: regulacje i podstawowe metody dotyczące eksperymentów medycznych i prowadzenia innych badań w medycynie, w tym podstawowe metody analizy danych G.W8
W3: Podstawowe metody analizy statystycznej stosowane w badaniach populacyjnych i badaniach diagnostycznych B.W27
W4: charakteryzuje poszczególne grupy produktów leczniczych C.W35
W5: zna grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatrucia C.W44
W6: Podstawowe zasady farmakoterapii w podeszłym wieku E. W10
W7: Zna główne działania niepożądane leków, w tym spowodowane interakcją leków C.W39
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wyjaśnić różnice pomiędzy badaniem prospektywnym i retrospektywnym, badaniem randomizowanym i kliniczno-kontrolnym, badaniem przypadku i badaniem eksperymentalnym oraz uszeregować je według wiarygodności i jakości dowodu naukowego B.U12
U2: potrafi wybierać odpowiednie testy statystyczne, przeprowadzać podstawowe analizy statystyczne i stosować odpowiednie metody prezentacji ich wyników; zinterpretować wyniki metaanalizy i przeprowadzić analizę przeżycia B.U11
U3: zaprojektować i przeprowadzić proste badanie badawcze, zinterpretować jego wyniki i wyciągnąć wnioski B.U13
U4: udziela porad w zakresie stosowania się do zaleceń terapeutycznych i zdrowego stylu życia D.U9
U5: interpretuje właściwości farmaceutyczne produktów leczniczych i krytycznie analizuje reklamy leków E.U31
U6: wybrać taką formę leczenia, która minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta D. U3
U7: przeprowadzić analizę możliwych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji lekowych E.U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: umiejętność korzystania z obiektywnych źródeł informacji; K_K01 K2: umiejętność formułowania opinii na podstawie własnej oceny i obserwacji; K_K.10 K3: umiejętność promowania zachowań zdrowotnych; K_K.09 K4: umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; K_K07
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- wykład informacyjny
- wykład partycypacyjny
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne lub pisemne zgodnie z poniższą tabelą.
% uzyskanych punktów Ocena
92 ≤…..≤ 100 bardzo dobry (5)
88 ≤…..< 92 dobry plus (4+)
80 ≤…..< 88 dobry (4)
71 ≤…..< 80 dostateczny plus (3+)
60 ≤…..< 71 dostateczny (3)
0…..<60 niedostateczny (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Farmakologia i toksykologia E. Mutschlera PZWL
2. Farmakologia – tajemnice – R. Korbut WUJ
3. Farmakologia po prostu – R. Korbut WUJ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: