Czy życiodajny tlen może byc szkodliwy? - druga twarz tlenu 1600-OG-CZTMBS
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4144 (w cyklu 2022/23Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5505 (w cyklu 2023/24Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=7054 (w cyklu 2024/25Z)
Na zajęciach przedstawione są zagadnienia z zakresu: Procesy powstawania reaktywnych form tlenu; Mechanizmy obronne organizmu przed reaktywnymi formami tlenu; Skutki oddziaływania reaktywnych form tlenu na organizm człowieka.
W cyklu 2022/23Z:
Celem realizacji przedmiotu „Czy życiodajny tlen może być szkodliwy?- druga twarz tlenu” jest objęcie zainteresowaniem udziałem wolnych rodników w przyrodzie. Wykład przedstawia podstawową wiedzę teoretyczną, która uzupełniona jest o najnowsze informacje pochodzące z publikacji naukowych w danym temacie. Przedstawione zostaną między innymi źródła reaktywnych form tlenu w organizmie, ich rodzaje oraz mechanizm powstawania; mechanizmy obronne komórek przed reaktywnymi formami tlenu w tym antyoksydanty enzymatyczne, małocząsteczkowe oraz enzymy naprawcze; jednostki chorobowe związane ze szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu w tym stany zapalne, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca oraz choroby nowotworowe. W kolejnym etapie omówione zostaną naturalne przeciwutleniacze występujące w żywności; wpływ obróbki technologicznej na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych, rola przeciwutleniaczy w prewencji chorób, interakcje związków przeciwutleniających z mikroflorą przewodu pokarmowego, wchłanianie i biodostępność przeciwutleniaczy, wpływ przeciwutleniaczy na obniżenie poziomu stresu oksydacyjnego oraz rola przeciwutleniaczy w nutrigenomice. |
W cyklu 2023/24Z:
Celem realizacji przedmiotu „Czy życiodajny tlen może być szkodliwy?- druga twarz tlenu” jest objęcie zainteresowaniem udziałem wolnych rodników w przyrodzie. Wykład przedstawia podstawową wiedzę teoretyczną, która uzupełniona jest o najnowsze informacje pochodzące z publikacji naukowych w danym temacie. Przedstawione zostaną między innymi źródła reaktywnych form tlenu w organizmie, ich rodzaje oraz mechanizm powstawania; mechanizmy obronne komórek przed reaktywnymi formami tlenu w tym antyoksydanty enzymatyczne, małocząsteczkowe oraz enzymy naprawcze; jednostki chorobowe związane ze szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu w tym stany zapalne, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca oraz choroby nowotworowe. W kolejnym etapie omówione zostaną naturalne przeciwutleniacze występujące w żywności; wpływ obróbki technologicznej na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych, rola przeciwutleniaczy w prewencji chorób, interakcje związków przeciwutleniających z mikroflorą przewodu pokarmowego, wchłanianie i biodostępność przeciwutleniaczy, wpływ przeciwutleniaczy na obniżenie poziomu stresu oksydacyjnego oraz rola przeciwutleniaczy w nutrigenomice. |
W cyklu 2024/25Z:
Celem realizacji przedmiotu „Czy życiodajny tlen może być szkodliwy?- druga twarz tlenu” jest objęcie zainteresowaniem udziałem wolnych rodników w przyrodzie. Wykład przedstawia podstawową wiedzę teoretyczną, która uzupełniona jest o najnowsze informacje pochodzące z publikacji naukowych w danym temacie. Przedstawione zostaną między innymi źródła reaktywnych form tlenu w organizmie, ich rodzaje oraz mechanizm powstawania; mechanizmy obronne komórek przed reaktywnymi formami tlenu w tym antyoksydanty enzymatyczne, małocząsteczkowe oraz enzymy naprawcze; jednostki chorobowe związane ze szkodliwym działaniem reaktywnych form tlenu w tym stany zapalne, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca oraz choroby nowotworowe. W kolejnym etapie omówione zostaną naturalne przeciwutleniacze występujące w żywności; wpływ obróbki technologicznej na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych, rola przeciwutleniaczy w prewencji chorób, interakcje związków przeciwutleniających z mikroflorą przewodu pokarmowego, wchłanianie i biodostępność przeciwutleniaczy, wpływ przeciwutleniaczy na obniżenie poziomu stresu oksydacyjnego oraz rola przeciwutleniaczy w nutrigenomice. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Publikacje naukowe wskazane przez prowadzącego
- Druga twarz tlenu: wolne rodniki w przyrodzie, Grzegorz Bartosz, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
- Antyoksydanty w medycynie i zdrowiu człowieka, Stefan Ball, Wydawca Medyk, 2001
W cyklu 2022/23Z:
- Publikacje naukowe wskazane przez prowadzącego |
W cyklu 2023/24Z:
- Publikacje naukowe wskazane przez prowadzącego |
W cyklu 2024/25Z:
- Publikacje naukowe wskazane przez prowadzącego |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia kart pracy 92≤…..≤100 - bdb (5) |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia prowadzone są na platformie Moodle. Terminy zajęć ustalane są indywidualnie po zamknięciu zapisów na zajęcia. Po zatwierdzeniu list, Studenci otrzymają informację o pierwszym spotkaniu, link oraz hasło do kursu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: