Nowoczesne techniki znieczuleń
1600-LekM5WYBZNI-J
Ćwiczenia mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Studenci nabywają umiejętności praktyczne wykonywane na bloku operacyjnym (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7,5 co odpowiada 0,25 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godzin
- zaliczenie praktyczne: 1 godzina
- czytanie wskazanej literatury 7,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii ): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10,0 godziny, co odpowiada
0.33 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: + zaliczenie 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin co odpowiada 0,36 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach + zaliczenie praktyczne : 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 180 godziny, co odpowiada 0,2 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7,5 co odpowiada 0,25 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godzin
- zaliczenie praktyczne: 1 godzina
- czytanie wskazanej literatury 7,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii ): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10,0 godziny, co odpowiada
0.33 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: + zaliczenie 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin co odpowiada 0,36 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach + zaliczenie praktyczne : 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 180 godziny, co odpowiada 0,2 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14)
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14)
U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01)
U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przedewszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07)
U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intesywnej terapii(E K_U14)
U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16)
U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25)
U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapiiw tym:
• pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
• monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
• badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
• wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
• wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
• pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
• cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
• standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
• proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29)
U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34)
U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w wwarunkach intensywnej terapii(E K_U37)
U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10)
U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11)
U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru po- znieczuleniowego (F K_U12)
U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Student posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu w warunkach bloku operacyjnego(K_K02)
K2 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04)
K3 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K_K06)
K4 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01)
K5 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08)
Metody dydaktyczne
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Ukończenie kursu podstawowego anestezjologii i intensywnej terapii na 5 roku studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium cząstkowe pod koniec każdego tygodnia (0-20 punktów)
Zaliczenie praktyczne (system 0-1)
Oceną końcową przedmiotu jest ustalana na podstawie sumy punktów zdobytych z poszczególnych kolokwiów
% uzyskanych punktów ocena
92-100% bdb (5)
84-91% db+ (4+)
76-83% db (4)
68-75% dst+ (3+)
60-67% dst (3)
0-59% ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
1 Podręczniki wiodące:
1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11
2 Podręczniki uzupełniające:
2.1. Wytyczne 2015 Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2015
2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV
2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J.
3 Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego:
Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: