9.1. Radiologia
1600-LekM5WRRD-J
W trakcie wykładów student zapoznaje się z charakterystyką badań radiologicznych dzieci. Poznaje wskazania i przeciwwskazania do tych badań. Podczas wykładów student zapozna się z Systemem Obrazowania-Raportowania i Danych w Pediatrii. Podczas wykładów zostaną również przedstawione zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR).
Na wykładach prezentowane są metody obrazowania w pediatrii. Student poznaje anatomię rentgenowską. Przedstawiono metodykę badań (RTG, CT, MRI, USG) w pediatrii. Student poznaje korelacje radiologiczne i patologiczne podczas diagnostyki dzieci. Przedstawione zostaną również przypadki kliniczne z zakresu radiologii pediatrycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- przygotowanie do wykładów: 2 godziny
- konsultacje: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 2 godziny
• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,5 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii wieku rozwojowego): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii wieku rozwojowego): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii wieku rozwojowego): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,5 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- przygotowanie do wykładów: 1 godziny
- przygotowanie do zaliczenie 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna przyczyny, objawy oraz zasady diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób wieku dziecięcego: (E K_W03),
W2: zna pojęcia: syndromu maltretowanego dziecka, wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychozy, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci (E K_W04),
W3: zna najczęstsze stany zagrażające życiu w
dzieci oraz zasady diagnostyki radiologicznej u tych dzieci
stany (E K_W06);
W4: przyczyny, objawy oraz zasady diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem specyfiki chorób wieku dziecięcego, w szczególności: 1) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej 2) chorób klatki piersiowej 3) kończyn i choroby głowy 4) złamania kości i urazy narządów (F K_W01),
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób u dorosłych i dzieci (E K_U12);
U2: plan konsultacji specjalistycznych (E K_U32);
U3: zbadać piersi, węzły chłonne i tarczycę, zbadać jamę brzuszną pod kątem ostrego brzucha (FK_U06);
U4: podczas badania pediatrycznego rozpoznaje zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy domowej na dziecku (GK_U7).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4)
K2: Okazuje szacunek dla pacjenta oraz zrozumienie światopoglądów i różnic kulturowych (K.K5)
K3: umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; (K.K7)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W4, U1-U4.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W4, U1 – U4.
Kolokwium końcowe (>56%): W1 – W4,
U1-U4.
<60% niezaliczone
60% ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (> 60%): K1 – K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
3.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: