5.1. Radiologia w oddziale ratunkowym
1600-LekM5STNRAD-J
W trakcie wykładów student zapoznaje się z charakterystyką badań radiologicznych wykonywanych w oddziale ratunkowym. Poznaje wskazana i przeciwskazania do badań radiologicznych w stanach nagłych. Zostanie przedstawione pojęcie Triage w oddziale ratunkowym. Podczas wykładów student zapozna się z zasadami panującymi w oddziale ratunkowym. Przedstawiona zostanie rola radiologa w oddziale ratunkowym. Podczas wykładów zostaną również przedstawione zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w stanach zagrożenia życia.
W trakcie seminariów przedstawiane są metody obrazowania w stanach nagłych. Student poznaje anatomię rentgenowską. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) w sytuacjach zagrożenia życia. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań w oddziale ratunkowym. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki stanów nagłych. Podczas seminariów zostaną również przedstawione przypadki kliniczne z oddziału ratunkowego.
W cyklu 2023/24:
W trakcie wykładów student zapoznaje się z charakterystyką badań radiologicznych wykonywanych w oddziale ratunkowym. Poznaje wskazana i przeciwskazania do badań radiologicznych w stanach nagłych. Zostanie przedstawione pojęcie Triage w oddziale ratunkowym. Podczas wykładów student zapozna się z zasadami panującymi w oddziale ratunkowym. Przedstawiona zostanie rola radiologa w oddziale ratunkowym. Podczas wykładów zostaną również przedstawione zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w stanach zagrożenia życia. W trakcie seminariów przedstawiane są metody obrazowania w stanach nagłych. Student poznaje anatomię rentgenowską. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) w sytuacjach zagrożenia życia. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań w oddziale ratunkowym. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki stanów nagłych. Podczas seminariów zostaną również przedstawione przypadki kliniczne z oddziału ratunkowego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacje: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 2 godziny
• udział w seminariach: 4 godziny
• konsultacje: 1 godzina
• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,4 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii stanów nagłych): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii stanów nagłych): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii stanów nagłych): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenie 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu
topograficznym oraz czynnościowym (A K_W02),
W2:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B K_W08),
W3:zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u
dzieci, oraz zasady diagnostyki radiologicznej w tych
stanach (E K_W06);
W4:zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady
diagnozowania i postępowania terapeutycznego w
odniesieniu do sytuacji bezpośredniego zagrożenia
zdrowia i życia w oddziale ratunkowym (E K_W07),
W5:zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady
diagnozowania urazach czaszkowo–mózgowych, w
szczególności wstrząśnieniu mózgu (E K_W14);
W6:zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-
oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych
(F K_W07);
W7: zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu
państwowego ratownictwa medycznego (F K_W08);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Identyfikuje czynniki ryzyka wystąpienia przemocy,
rozpoznaje przemoc i odpowiednio reaguje, zna pojęcie
dziecka maltretowanego (D K_U09);
U2:Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości
pacjenta podczas wykonywanych procedur
diagnostycznych(E K_U07);
U3: rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia
(E K_U14);
U4:ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie
najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości
długich (F K_U07);
U5:Wykonuje ocenę radiologiczną unieruchomienia
kończyny, kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po
założeniu opatrunku unieruchamiającego (F K_U08).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów. Powinien znać zasady BLS.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W7, U1-U5.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W7, U1 – U5.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W7,
U1-U5.
<60% niezaliczone
>60% ZALICZONE
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Radiologia. Podręcznik dla studentów. Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022.
2.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
3. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
4.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1.Radiologia. Podręcznik dla studentów. Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022. 2.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014. 3. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists. 4.Materiały z wykładów. Literatura dodatkowa: 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage, 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: