5.5. Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii
1600-LekM5STNPSY-NJ
Seminaria mają za zadanie omówienie aktualnej wiedzy w zakresie najczęstszych stanów zagrożenia zdrowotnego pacjentów psychiatrycznych, wynikających np. z tendencji samobójczych, ryzyka agresji i zachowań niebezpiecznych dla otoczenia, z występowania ostrych zaburzeń psychicznych (napadu lęku, ostrych objawów psychotycznych, konwersji, pobudzenia maniakalnego, ostrych zaburzeń wywołanych przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, w tym majaczeń i psychoz), a także z idiosynkratycznych reakcji polekowych (ostrej dystonii, złośliwego zespołu neuroleptycznego, zespołu serotoninowego) czy pogorszenia stanu somatycznego chorych.
Ćwiczenia mają umożliwić opanowanie wiedzy i umiejętności dotyczących zasad kontaktu z pacjentem w stanie zagrożenia życia, określenia zakresu koniecznych badań i konsultacji, decydowania o zgodnym z Ustawą o Ochronie Zdrowia Psychicznego zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego, zasad nadzorowania przymusu bezpośredniego wobec pacjentów będących w stanie zagrożenia życia. Ponadto ich celem jest zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia diagnostyki dotyczącej somatycznych korelatów stanów zagrożenia życia pacjentów psychiatrycznych oraz obowiązującymi zasadami leczenia takich stanów.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia pisemnego: 0,33 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18,33 godzin, co odpowiada 0,73 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 8 godziny
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń 3 godziny
- czytanie literatury 5,66 godzin
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 3 godziny + 20 minut = 3,3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3,5 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 7 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 1,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne 3 godziny 20 minut (0,13 ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach 7 godzin
- udział w seminarium i zaliczenie pisemne 5,3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12,3 godziny, co odpowiada 0,49 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)
W2: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W3: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia
(E K_W20)
W4: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:
a) schizofrenii,
b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,
c) zaburzeniach odżywiania,
d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17)
W5: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych (E K_W18)
W6: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć
(E K_W19)
W7: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)
U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)
U3: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych uwarunkowanych organicznie(E K_U16)
U4: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U5: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)
U6: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)
U7: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)
U8: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)
K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05).
K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadku
• debata panelowa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student/ka odbywający kształcenie z przedmiotu Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii powinien posiadać wiedzę z psychologii lekarskiej, psychologii stresu, wybranych chorób psychicznych i uzależnień jako chorób cywilizacyjnych oraz psychiatrii wieku rozwojowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminaria:
kolokwium pisemne (0-12 pkt; ≥60%): W1; W2; U4
Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K4
Ćwiczenia:
Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; ≥60%): W3-W7; U1-U3, U5-U8
Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K4
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu będącego częścią modułu uzyskując pozytywny wynik z kolokwium pisemnego obejmującego wiedzę z seminarium jak i sprawdzianu praktycznego obejmującego wiedzę z ćwiczeń ≥60%.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. S Golec, A. Kokoszka. „Postępowanie w nagłych zaburzeniach psychicznych”. Medycyna praktyczna, Kraków, 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.
2. Jarema M. (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,
3. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: