5.3. Intensywna terapia i anestezjologia
1600-LekM5STNANE-NJ
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii i intensywnej terapii, postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Zapoznanie się z zasadami postępowania i metodami leczenia stosowanymi w oddziale intensywnej terapii oraz najnowszymi wytycznymi dotyczącymi podstawowych i zaawansowanych czynności resuscytacyjnych.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych wykonywanych na bloku operacyjnym i w oddziale intensywnej terapii (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS.
W cyklu 2023/24:
Pełny opis przedmiotu Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu leków stosowanych w anestezjologii i intensywnej terapii, postępowania anestezjologicznego w różnych sytuacjach klinicznych, zastosowania odpowiedniego rodzaju znieczulenia dla danego pacjenta dorosłego oraz dziecka. Zapoznanie się z zasadami postępowania i metodami leczenia stosowanymi w oddziale intensywnej terapii oraz najnowszymi wytycznymi dotyczącymi podstawowych i zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych wykonywanych na bloku operacyjnym i w oddziale intensywnej terapii (udrożnienie dróg oddechowych, kaniulacja naczyń , monitorowanie pacjenta , ALS,BLS.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach:12 godzin
- udział w wykładach:6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 24 godzin w tym
- 12 godzin zajęć klinicznych(blok operacyjny)
- 3 godziny zajęć klinicznych(pracownie żywienia)
- 9 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie spotkania wprowadzającego: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina
- przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
45,5 h co odpowiada 1,52 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 12 godzin (0,4 ECTS)
- udział w wykładach online :6 godzin (0,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 24 godzin (0,8 ECTS)
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2,5 godzin
- udział w spotkaniu wprowadzającym: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 +2 = 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 57,0 godzin, co odpowiada 1,9 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w seminariach : (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii) - 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu anestezjologii i intensywnej terapii): 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych: 1 godzin a
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada
0,3 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: + zaliczenie (praktyczne i teoretyczne) 3 + 2 = 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach + zaliczenie praktyczne : 12 + 1 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - Student zna zasady gospodarki wodno-elektrolitowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W01)
W2 - Student zna zasady równowagi kwasowo-zasadowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W02)
W3 - Student zna czynności i mechanizmy regulacji narządów w warunkach prawidłowych, rozumie wpływ wywierany na nie przez znieczulenie, w tym w szczególności na układ krążenia i układ oddechowy.(B K_W25)
W4 - Student posiada podstawową wiedzą pozwalającą na rozpoznanie, różnicowanie i leczenie wstrząsu.(C K_W28)
W5 - Student zna mechanizmy działania leków znieczulenia ogólnego i ich przemiany w ustroju zależne od wieku;(C K_W35)
W6 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_W06)
W7 - Student zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;(E K_W29)
W8 - Student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów w Anestezjologii(F K_W03)
W9 - Student zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji(F K_W04)
W10 - Student zna zasady leczenia bólu pooperacyjnego i monitorowania pooperacyjnym w warunkach sali operacyjnej i sali wybudzeni.(F K_W05)
W11 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;(F K_W06)
W12 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania okołooperacyjnego(F K_W07)
W13 - Student zna podstawowe zasady opieki na dawcą narządów(F K_W14)
W14 - Student wymienia zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu u pacjenta leczonego w oddziale intensywnej terapii(F K_W15)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14)
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14)
U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01)
U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przede wszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07)
U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U14)
U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16)
U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25)
U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapii w tym:
• pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
• monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
• badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
• wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
• wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
• pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
• cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
• standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
• proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29)
U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34)
U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w warunkach intensywnej terapii(E K_U37)
U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10)
U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11)
U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru poznieczuleniowego(F K_U12)
U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04)
K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K_K06)
K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01)
K4 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- Wykład konwersatoryjny online w formie bezpośredniej
- Dyskusja dydaktyczna
- W przypadku zajęć online: wykład informacyjny w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań
Wykłady:
- Wykład informacyjny online w formie bezpośredniej
- Dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium wejściowe (0-20 punktów)>60% (W1, W2,W3, W5)
Sprawdzian praktyczny (system 0-1) (U2 - U14)
Przedłużona obserwacja >50% - (U1, K1 -K5)
Ustne kolokwium końcowe (W4, W6-W15)
Egzamin ( 0-40 punktów) >60% (W1-W15)
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Podręczniki wiodące:
1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11
1.2. Anestezjologia i intensywna terapia , R. Owczuk , wyd. 1, 2021
2. Podręczniki uzupełniające:
2.1. Wytyczne 2015 Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2015
2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV
2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J.
3. Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego:
3.1. Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: