5. Moduł: Stany nagłe w medycynie
1600-LekM5STN-NJ
Pełny opis poszczególnych przedmiotów znajduje się w ich sylabusach
Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ)
Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J)
Radiologia (1600-LekM5SNMED-J)
Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J)
Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J)
Całkowity nakład pracy studenta
Całościowy nakład pracy 7,6 ECTS co odpowiada 228 godzinom.
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 30 h
- udział w ćwiczeniach: 52 h
- udział w seminariach: 24 h
- udział w konsultacjach: 4 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 110 h, co odpowiada 3,67 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 30 h
- udział w ćwiczeniach: 52 h
- udział w seminariach: 20 h
- przygotowanie do zajęć: 20 h
- przygotowanie do zaliczenia: 45 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 177 h, co odpowiada 5,9 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami naukowymi: 60 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych): 15 h
- udział w ćwiczeniach i seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej) 30 h
Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 115 h, co odpowiada 3,83 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć: 27,5 h
- przygotowanie do zaliczenia: 24 h
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 46,5 h, co odpowiada 1,55 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 52h, co odpowiada 1,73 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - Student zna zasady gospodarki wodno- elektrolitowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne, jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W01)
W2 - Student zna zasady równowagi kwasowo-zasadowej i rozumie jej wpływ na postępowanie okołooperacyjne, jak i leczenie w intensywnej terapii(B K_W02)
W3 - Student zna czynności i mechanizmy regulacji narządów w warunkach prawidłowych, rozumie wpływ wywierany na nie przez znieczulenie, w tym w szczególności na układ krążenia i układ oddechowy.(B K_W25)
W4 - Student posiada podstawową wiedzą pozwalającą na rozpoznanie, różnicowanie i leczenie wstrząsu.(C K_W28)
W5 - Student zna mechanizmy działania leków znieczulenia ogólnego i ich przemiany w ustroju zależne od wieku;(C K_W35)
W6 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_W06)
W7 - Student zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;(E K_W29)
W8 - Student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów w anestezjologii(F K_W03)
W9 - Student zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji(F K_W04)
W10 - Student zna zasady leczenia bólu pooperacyjnego i monitorowania pooperacyjnym w warunkach sali operacyjnej i sali wybudzeni.(F K_W05)
W11 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;(F K_W06)
W12 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania okołooperacyjnego(F K_W07)
W13 - Student zna podstawowe zasady opieki nad dawcą narządów(F K_W14)
W14 - Student wymienia zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu u pacjenta leczonego w oddziale intensywnej terapii(F K_W15)
W15 - Student zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach(F K_W6)
W16 – Student zna możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych,(E K_W41)
W17 Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych(F K_W07)
W18 Student zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu: „Państwowe Ratownictwo Medyczne”(F K_W08)
W19 Student zna algorytm postępowania dla poszczególnych stadiów hipotermii przypadkowej oraz hipotermii pourazowej(F_W16)
W20: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)
W21: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W22: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia
(E K_W20)
W23: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:
a) schizofrenii,
b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,
c) zaburzeniach odżywiania,
d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17)
W24: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych (E K_W18)
W25: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć (E K_W19)
W26: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)
W27:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu
topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności
narządów endokrynnych) (A K_W02),
W28:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B K_W08),
W29:zna mechanizm działania hormonów, oraz
konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej
(B K_W26),
W30:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych
chorób dzieci
a) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc,
chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad (E K_W03),
W31 Student zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych
chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych,
oraz ich powikłań)
a) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym:
chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii (E K_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - Student potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski w zakresie anestezjologii i intensywnej terapii(B K_U14)
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach, podczas znieczulenia ogólnego oraz leczenia w oddziale intensywnej terapii(C K_U14)
U3 - Student potrafi przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym, w ramach przygotowania do znieczulenia(wizyty premedykacyjnej)(E K_U01)
U4 - Student potrafi oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta w tym przede wszystkim u pacjenta pod wpływem leków sedatywnych(E K_U07)
U5 - Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U14)
U6 - Student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U16)
U7 - Student potrafi stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego w intensywnej terapii(E K_U25)
U8 – Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w obrębie bloku operacyjnego i intensywnej terapii w tym:
• pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
• monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
• badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
• wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
• wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
• pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry,
• cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
• standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
• proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;(E K_U29)
U9 - Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami w anestezjologii i intensywnej terapii(E K_U34)
U10 - Student potrafi rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon w warunkach intensywnej terapii(E K_U37)
U11 - Student potrafi wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora zewnętrznego oraz inne podstawowe czynności ratunkowe w okresie okołooperacyjnym(F K_U10)
U12 - Student potrafi działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych z szczególnym uwzględnieniem warunków Sali operacyjnej(F K_U11)
U13 - Student potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe w warunkach sali nadzoru poznieczuleniowego(F K_U12)
U14 - Student potrafi oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F K_U13)
U15 Najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach(E_U06)
U16 Możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych(E_U41)
U17 Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych(F_U07).
U18 Student zna zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne(F_U8)
U19 Student umie stosować algorytm postępowania dla poszczególnych stadiów hipotermii przypadkowej oraz hipotermii pourazowej(F_U16)
U20 Student potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
U21 Student potrafi rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek(E_U15)
U22 Student potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:
1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
6) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
7) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi(E_U29.)
U23 Student potrafi wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach(E_U33)
U24 Student potrafi monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami(E_U34)
U25 Student umie postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę)(E_U36)
U26 Student potrafi zakładać wkłucie obwodowe(F_U5)
U27 Student potrafi wykonywać doraźne unieruchomienie kończyny, wybierać rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego(F_U8)
U28 Student potrafi zaopatrywać krwawienie zewnętrzne(F_U9)
U29 wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udzielać pierwszej pomocy(F_U10)
U30 działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych(F_U11)
U31 oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi(F_U21)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Student kieruje się dobrem chorego stawiając je na pierwszym miejscu.(K_K04)
K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci).(K_K06)
K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych(K_K01)
K4 - Student posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii(K_K08)
K5 - Student posiada umiejętność nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych.(K_K03)
K6 - Przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta. (K_K05)
K7 - wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym(K_K06)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- Wykład konwersatoryjny
- Dyskusja dydaktyczna
Wykłady:
- Wykład informacyjny online w formie bezpośredniej
- Dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• zajęcia kliniczne
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Każdy z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu posiada własne wymagania wstępne określone w poszczególnych sylabusach:
Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ)
Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J)
Radiologia (1600-LekM5SNMED-J)
Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J)
Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ( 0-120 punktów) próg zaliczenia 60% (W1-31)
Celem dopuszczenia do egzaminu student(ka) musi uzyskać zaliczenie z
poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu tj.
Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ)
Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J)
Radiologia (1600-LekM5SNMED-J)
Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J)
Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J)
Praktyki zawodowe
Literatura
Tak jak opisano w poszczególnych przedmiotach modułu:
Medycyna ratunkowa (1600-LekM5STNRAT-NJ)
Intensywna terapia i anestezjologia (1600-LekM5STNANE-J)
Radiologia (1600-LekM5SNMED-J)
Chirurgia urazowa szczękowo-twarzowa(1600-LekM5SNMED-J)
Stany zagrożenia zdrowotnego w psychiatrii (1600-LekM5STNPSY-J)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: