2.7. Płeć mózgu
1600-LekM5PWMPMO-J
Seminaria mają celu omówienie współczesnego rozumienia zagadnień związanych ze zmianami jakie zachodzą w procesie kształtowania mózgu ludzkiego, które wraz z innymi czynnikami środowiskowymi mają wpływ na rozwój zaburzeń psychicznych związanych z płcią. Ponadto, seminaria będą dotyczyły zmian w mózgu, jakie można zdiagnozować przy użyciu nowoczesnych metod neuroobrazowania (MRI, fMRI, PET, SPECT), które pojawiają się w przebiegu chorób psychicznych i ich leczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia pisemnego: 0,3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 6,3 godziny co odpowiada 0,25 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godzin
- przygotowanie do seminarium: 1godzina
- czytanie literatury 1,66 godziny
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie i pisemne 1+0,3 godziny=1,3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 0,8 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 4,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5,3 godziny, co odpowiada 0,23 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie i pisemne: 1+0,3 godziny = 1,3 godziny (0,05 ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminarium (w tym zaliczenie praktyczne): 6+0,3 godziny = 6,3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6,3 godziny, co odpowiada 0,25 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada wiedzę i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym:
a. Chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu
b. Padaczce
c. Otępieniach, w szczególności w chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych
d. Chorobach jąder podstawy, szczególnie w chorobie Parkinsona
e. Chorobach demielinizacyjnych (E K_W14)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Wyciąga wnioski o relacjach między strukturami anatomicznymi mózgu u pacjentów chorujących psychicznie na podstawie badań diagnostycznych, w szczególności na podstawie: tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania z użyciem środków kontrastujących, funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (A. U4)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09).
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadku
• debata panelowa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student/ka kontynuujący kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien posiadać wiedzę z anatomii oraz mieć zaliczony przedmiot „Wybrane choroby psychiczne i uzależnienia jako choroby cywilizacyjne” – 3 rok.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminarium:
Kolokwium pisemne z seminariów (0-12 pkt; ≥60%): W1; U1
Przedłużona obserwacja (>60%): K1
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wynik z kolokwium pisemnego obejmującego wiedzę z seminariów.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P.Gałecki; M. Talarowska. Ona, on i mózg. Medical Education. Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.
2. J. Krzyżowski, R. Bogusławska-Wałęcka. Neuroobrazowanie w praktyce psychiatrycznej. Wydawnictwo Medyk, 2006r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: