2.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) żeńskiego układu płciowego
1600-LekM5PWMPAT-NJ
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: chorób sromu, pochwy, macicy (w tym szyjki), przydatków i chorób ciąży.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach w trybie: 6 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,27 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach w trybie: 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 + 1 = 7 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 13 godzin, co odpowiada
0,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych): 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,27 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 6 + 1 = 7 godziny (0,27 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób ginekologicznych z uwzględnieniem chorób nowotworowych i nienowotworowych (C.W26)
W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach ginekologicznych (C.W31).
W3: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w zakresie chorób ginekologicznych (C.W33)
Efekty uczenia się - umiejętności
nie dotyczy
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K5: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K6: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K7: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• analiza przypadków
• dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K7 realizowana w warunkach stacjonarnych
Kolokwium na koniec seminarium (0 – 10 punktów; >=60%), złożone 10 pytań teoretycznych i/lub praktycznych (W1- W3)
Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na seminarium oraz uzyskanie pozytywnej oceny przedłużonej obserwacji/Aktywności
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3.
Literatura uzupełniająca:
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10).
2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: