2.1. Anatomia, fizjologia żeńskiego układu płciowego
1600-LekM5PWMANA-NJ
wykład:
1) Rozwój i wady rozwojowe układu moczowo-płciowego.
seminaria:
1) Podział żeńskiego układu płciowego. Budowa i unaczynienie ośrodkowego żeńskiego układu płciowego.
2) Anatomia położnicza.
ćwiczenia:
1) Anatomia topograficzna żeńskich narządów płciowych
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
1. udział w kształceniu na odległość: 2 godziny
2. udział w seminariach: 4 godziny
3. udział w ćwiczeniach: 6 godzin
4. konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
1. udział w wykładach: 2 godziny
2. udział w kształceniu na odległość: 2 godziny
3. udział w seminariach: 4 godziny
4. udział w ćwiczeniach: 6 godzin
5. przygotowanie do seminarium: 1 godzina
6. czytanie wskazanej literatury: 1 godzina
7. konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
1. czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
2. konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
3. udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 1 godzina
4. przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do egzaminu + egzamin : 1 +1 = 2 godziny, co odpowiada 0,08 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
1. udział w ćwiczeniach: nie dotyczy
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna międzynarodowe mianownictwo anatomiczne w języku polskim i angielskim lub łacińskim dotyczące struktur żeńskich narządów płciowych – AK_W01
W2: zna budowę żeńskich narządów płciowych – AK_W02
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wyjaśnia anatomiczne podstawy badania ginekologicznego – AK_U03
U2: wnioskuje o relacjach między strukturami żeńskiego układu płciowego na podstawie znajomości anatomii topograficznej – AK_U04
U3: posługuje się w mowie i piśmie międzynarodowym mianownictwem anatomicznym – AK_U05
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się – K_K08
Metody dydaktyczne
systemowe nauczanie anatomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, preparatów anatomicznych oraz e-learnigu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z nauczania przedmiotu Anatomia topograficzna i Anatomia systematyczna w zakresie I roku kier. lekarskiego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie: AK_W01, AK_W02, AK_U03, AK_U04, AK_U05
Przedłużona obserwacja: AK_U03, K_K08 (kryterium oceny pow. 50%)
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu: Anatomia i fizjologia żeńskiego układu płciowego” nie są przewidziane praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Bochenek A., Reicher M. Anatomia człowieka t. 1- 5; Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
2) Moore Keith L. and Dalley Arthur F. – Anatomia kliniczna t. 1-2; wyd. MedPharm, Wrocław 2015, wyd. 1
Atlasy anatomiczne:
3) Sobotta J. Atlas anatomii człowieka t. 2; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2019, wyd. 24
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: