2. Moduł: Płciowość w medycynie
1600-LekM5PWM-NJ
Moduł Płciowość w medycynie zawiera w sobie następujące przedmioty:
- Anatomia, fizjologia
żeńskiego układu
płciowego
-Patologia (patomorfologia,
patofizjologia) żeńskiego
układu płciowego
-Choroby kobiece i
ginekologia onkologiczna
-Ginekologia okresu
dojrzewania i menopauzy
-Chirurgiczne aspekty
seksuologii
-Seksuologia
-Płeć mózgu
Szczegółowe opisy znajdują się na stronach przedmiotów.
Całkowity nakład pracy studenta
70 godzin zajęć lekcyjnych w tym 20 godzin ćwiczeń, 2 godziny e-learning i 38 godzin seminariów.
Godziny wymagające indywidualnej pracy studenta:
- przygotowanie do zajęć i egzaminu –36 godzin,
- czytanie literatury – 35,5 godzin,
Łącznie 142,5 godzin co odpowiada 5,7 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posiada wiedzę związaną z kobiecymi funkcjami rozrodczymi, ich zaburzeniami oraz procedurami diagnostycznymi i leczniczymi, w szczególności w zakresie:
1) cykl menstruacyjny i jego zaburzenia,
2) ginekologiczne stany zapalne i nowotwory,
3) regulacja płodności,
4) podstawowe metody diagnostyczne i zabiegi ginekologiczne (F.W9
W2: Posiada wiedzę i rozumie przyczyny, objawy, zasady
diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych
chorobach układu nerwowego, w tym:
a. Chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu
b. Padaczce
c. Otępieniach, w szczególności w chorobie Alzheimera, otępieniu
czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach
otępiennych
d. Chorobach jąder podstawy, szczególnie w chorobie Parkinsona
e. Chorobach demielinizacyjnych (E K_W14)
W3: zna międzynarodowe mianownictwo anatomiczne w języku polskim i angielskim lub łacińskim dotyczące struktur żeńskich narządów
płciowych – AK_W01
W4: zna budowę żeńskich narządów płciowych – AK_W02
W5: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób ginekologicznych z uwzględnieniem chorób nowotworowych i
nienowotworowych (C.W26)
W6: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach ginekologicznych
(C.W31).
W7: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w
zakresie chorób ginekologicznych (C.W33)
W8: problematykę seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych E.W21.
W9: zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego; upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń psychicznych i zachowania E.W4.
W10: formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu D.W3.
W11: podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9.
W12: zasady sporządzania opinii w charakterze biegłego w sprawach karnych, a w szczególności uzyskuje systematyczną wiedzę dotyczącą:
- rozwoju seksualnego człowieka, w tym: biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów seksualności,
- prawidłowości i mechanizmów rządzących seksualnością w cyklu życia człowieka,
- normy i patologii seksualnej ,
*posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych
*przedstawia granice norm i patologii seksualnych, modele seksualności oraz charakteryzuje aktywność seksualną w różnych okresach życia człowieka;
*charakteryzuje zaburzenia i patologie, w tym przemoc seksualną
*zna psychospołeczne aspekty wychowania seksualnego i prorodzinnego;
* zna wybrane zaburzenia związane z życiem seksualnym człowieka i patologią seksualną, różnicuje przemoc seksualną pod kątem rodzajów, objawów i konsekwencji, a także zna metody zapobiegania i formy pomocy ofiarom przemocy seksualnej
* różnicuje cykl reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny, definiuje i różnicuje zaburzenia i patologie seksualne oraz przedstawia niebezpieczeństwa wczesnej inicjacji seksualnej G.W15.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: zapewnić pomoc podczas wspólnych zabiegów chirurgicznych, przygotować obszar operacyjny i podać znieczulenie miejscowe do miejsca operacji (F.U1)
U2: monitorowanie pacjentów pooperacyjnych na podstawie ich parametrów życiowych (F.U12)
U3: określić zalecenia, wskazania i przeciwwskazania związane ze stosowaniem antykoncepcji (F.U18)
U4. Wyciąga wnioski o relacjach między strukturami
anatomicznymi mózgu u pacjentów chorujących psychicznie na
podstawie badań diagnostycznych, w szczególności na podstawie:
tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania z
użyciem środków kontrastujących, funkcjonalnego rezonansu
magnetycznego (A. U4)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02)
K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw pacjenta (K.K05)
K3: posiada umiejętność wdrażania zasad kolegium zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych zawodów medycznych, również w środowisku wielokulturowym i wielonarodowym (K.K06)
K4: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07)
K5: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, świadomy uwarunkowań społecznych i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08)
K6: promuje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów psychiatrycznych (K_K09).
Metody dydaktyczne
Seminaria, ćwiczenia, zajęcia w centrum symulacji medycznych
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu propedeutyki ginekologii. Anatomia, fizjologia narządu rodnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- egzamin testowy z poszczególnych przedmiotów(chyba, że sylabus szczegółowy mówi inaczej), próg zaliczenia 60%
- ocena końcowa z modułu jest średnią ważoną ocen z przedmiotów
% uzyskanych punktów Ocena
92%-100% (5.0) -Bardzo dobra
88%-<92% (4.5) -Ponad dobra
80%-<88% (4.0) - dobra
71%-<80% (3.5) - Dość dobra
60%-<71% (3.0) - Dostateczna
0 %<60% (2.0) - Niedostateczna
Egzamin poprawkowy:
W zależności od liczebności grupy poprawiającej - forma zaliczenia w postaci testu lub formy ustnej.
O ostatecznej formie egzaminu poprawkowego decyduje kierownik Kliniki.
Literatura
. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza tom 1 i 2 wyd. 2020.
Dodatkowe: zalecenia i wytyczne:
1. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników - rekomendacje [www.ptgin.pl]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: