2. Moduł: Płciowość w medycynie
1600-LekM5PWM-J
Moduł Płciowość w medycynie zawiera w sobie następujące przedmioty:
- Anatomia, fizjologia
żeńskiego układu
płciowego
-Patologia (patomorfologia,
patofizjologia) żeńskiego
układu płciowego
-Choroby kobiece i
ginekologia onkologiczna
-Ginekologia okresu
dojrzewania i menopauzy
-Chirurgiczne aspekty
seksuologii
-Seksuologia
-Płeć mózgu
Szczegółowe opisy znajdują się na stronach przedmiotów.
Całkowity nakład pracy studenta
70 godzin zajęć lekcyjnych w tym 20 godzin ćwiczeń, 2 godziny e-learning i 38 godzin seminariów.
Godziny wymagające indywidualnej pracy studenta:
- przygotowanie do zajęć i egzaminu –36 godzin,
- czytanie literatury – 35,5 godzin,
Łącznie 142,5 godzin co odpowiada 5,7 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posiada wiedzę związaną z kobiecymi funkcjami rozrodczymi, ich zaburzeniami oraz procedurami diagnostycznymi i leczniczymi, w szczególności w zakresie:
1) cykl menstruacyjny i jego zaburzenia,
2) ginekologiczne stany zapalne i nowotwory,
3) regulacja płodności,
4) podstawowe metody diagnostyczne i zabiegi ginekologiczne (F.W9
W2: Posiada wiedzę i rozumie przyczyny, objawy, zasady
diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych
chorobach układu nerwowego, w tym:
a. Chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu
b. Padaczce
c. Otępieniach, w szczególności w chorobie Alzheimera, otępieniu
czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach
otępiennych
d. Chorobach jąder podstawy, szczególnie w chorobie Parkinsona
e. Chorobach demielinizacyjnych (E K_W14)
W3: zna międzynarodowe mianownictwo anatomiczne w języku polskim i angielskim lub łacińskim dotyczące struktur żeńskich narządów
płciowych – AK_W01
W4: zna budowę żeńskich narządów płciowych – AK_W02
W5: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób ginekologicznych z uwzględnieniem chorób nowotworowych i
nienowotworowych (C.W26)
W6: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach ginekologicznych
(C.W31).
W7: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w
zakresie chorób ginekologicznych (C.W33)
W8: problematykę seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych E.W21.
W9: zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego; upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń psychicznych i zachowania E.W4.
W10: formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu D.W3.
W11: podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9.
W12: zasady sporządzania opinii w charakterze biegłego w sprawach karnych, a w szczególności uzyskuje systematyczną wiedzę dotyczącą:
- rozwoju seksualnego człowieka, w tym: biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów seksualności,
- prawidłowości i mechanizmów rządzących seksualnością w cyklu życia człowieka,
- normy i patologii seksualnej ,
*posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych
*przedstawia granice norm i patologii seksualnych, modele seksualności oraz charakteryzuje aktywność seksualną w różnych okresach życia człowieka;
*charakteryzuje zaburzenia i patologie, w tym przemoc seksualną
*zna psychospołeczne aspekty wychowania seksualnego i prorodzinnego;
* zna wybrane zaburzenia związane z życiem seksualnym człowieka i patologią seksualną, różnicuje przemoc seksualną pod kątem rodzajów, objawów i konsekwencji, a także zna metody zapobiegania i formy pomocy ofiarom przemocy seksualnej
* różnicuje cykl reakcji seksualnej kobiety i mężczyzny, definiuje i różnicuje zaburzenia i patologie seksualne oraz przedstawia niebezpieczeństwa wczesnej inicjacji seksualnej G.W15.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: zapewnić pomoc podczas wspólnych zabiegów chirurgicznych, przygotować obszar operacyjny i podać znieczulenie miejscowe do miejsca operacji (F.U1)
U2: monitorowanie pacjentów pooperacyjnych na podstawie ich parametrów życiowych (F.U12)
U3: określić zalecenia, wskazania i przeciwwskazania związane ze stosowaniem antykoncepcji (F.U18)
U4. Wyciąga wnioski o relacjach między strukturami
anatomicznymi mózgu u pacjentów chorujących psychicznie na
podstawie badań diagnostycznych, w szczególności na podstawie:
tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania z
użyciem środków kontrastujących, funkcjonalnego rezonansu
magnetycznego (A. U4)
U5: wyjaśnia anatomiczne podstawy badania ginekologicznego – AK_U03
U6: wnioskuje o relacjach między strukturami żeńskiego układu płciowego na podstawie znajomości anatomii topograficznej – AK_U04
U7: posługuje się w mowie i piśmie międzynarodowym mianownictwem anatomicznym – AK_U05
U8: planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U16.
U9: przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną E.U2.
U10: przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej D.U5.
U11:identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować D.U10.
U12: oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta E.U13
U13: rozpoznawać podczas badania dziecka zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka G.U7.
U14: oceniać stopień zaawansowania dojrzewania płciowego E.U10.
U15: ustalać zalecenia, wskazania i przeciwwskazania dotyczące stosowania metod antykoncepcji; a w szczególności także
interpretuje i stosuje w praktyce zagadnienia dotyczące:
- podstawowych terminów stosowanych w seksuologii i mechanizmów regulujących funkcji
seksualnych,
- problemów, zaburzeń i patologii seksualnych:
* problemy psychologiczno-psychiatryczne w przebiegu ciąży, porodu i połogu (depresja, nerwica i zaburzenia nerwicowe, psychozy, zaburzenia osobowości);
* rozpoznaje problemy psychoseksualne kobiet po porodzie oraz kieruje pacjentkę z rozpoznanym problemem do specjalisty (psychologa, seksuologa)
* rozpoznaje problemy wynikające z wczesnej inicjacji seksualnej i określa wpływ na psychikę dzieci i młodzieży zagadnień obyczajowych, takich jak pornografia i „moda na seks”;
* prowadzi edukację z zakresu dostępnych metod antykoncepcji, naucza naturalnych metod regulacji poczęć
* rozpoznaje zaburzenia i patologie seksualne F.U18.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02)
K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw pacjenta (K.K05)
K3: posiada umiejętność wdrażania zasad kolegium zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych zawodów medycznych, również w środowisku wielokulturowym i wielonarodowym (K.K06)
K4: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07)
K5: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, świadomy uwarunkowań społecznych i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08)
K6: promuje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów psychiatrycznych (K_K09).
K7: posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się – K_K08
K8: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K9: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) efekt uczenia się
realizowany w warunkach stacjonarnych
K10: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym
miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K11: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i
poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K12: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach
stacjonarnych
K13: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K14: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K15: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób; a w szczególności:
*wykazywania odpowiedzialności moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych K_K02.
K16: nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; w tym także
* skutecznego i pełnego empatii porozumiewania się z pacjentem
* uszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece K_K03.
K17: kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu K_K04.
K18: przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta K_K05.
K19: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; w tym także
* współdziałania w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu problemów zdrowia seksualnego pacjentów; K_K06
K20: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; w szczególności:
* poszerzania wiedzy na temat seksuologii i możliwości rozwoju w danej dziedzinie
* systematycznego wzbogacania warsztatu umiejętności zawodowych, dążąc do profesjonalizmu K_K07.
K21:podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby; w tym także:
* podejmowania prób rozwiązywania problemów etycznych; K_K08. K8: propagowania zachowań prozdrowotnych, a także rozwija postawę:
* otwartości na rozwój podmiotowości własnej i pacjenta K_K09
Metody dydaktyczne
Seminaria, ćwiczenia, zajęcia w centrum symulacji medycznych
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu propedeutyki ginekologii. Anatomia, fizjologia narządu rodnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- egzamin testowy z poszczególnych przedmiotów(chyba, że sylabus szczegółowy mówi inaczej), próg zaliczenia 60%
- ocena końcowa z modułu jest średnią ważoną ocen z przedmiotów
% uzyskanych punktów Ocena
92%-100% (5.0) -Bardzo dobra
88%-<92% (4.5) -Ponad dobra
80%-<88% (4.0) - dobra
71%-<80% (3.5) - Dość dobra
60%-<71% (3.0) - Dostateczna
0 %<60% (2.0) - Niedostateczna
Egzamin poprawkowy:
W zależności od liczebności grupy poprawiającej - forma zaliczenia w postaci testu lub formy ustnej.
O ostatecznej formie egzaminu poprawkowego decyduje kierownik Kliniki.
Literatura
. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza tom 1 i 2 wyd. 2020.
Dodatkowe: zalecenia i wytyczne:
1. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników - rekomendacje [www.ptgin.pl]
W cyklu 2022/23:
. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza tom 1 i 2 wyd. 2020. Dodatkowe: zalecenia i wytyczne: 1. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników - rekomendacje [www.ptgin.pl]
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: