7.5. Psychoonkologia
1600-LekM5ONKPSY-NJ
Seminaria mają za zadanie dostarczenie wiedzy dotyczącej wpływu chorób nowotworowych na ewolucję chorób i zaburzeń psychicznych oraz odniesienie tych procesów do podłoża biologicznego i psychologicznego chorób psychicznych.
Ćwiczenia natomiast mają na celu praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej zakresu, w jakim procesy nowotworowe i wiążące się z nimi zmiany organiczne, a także reakcje emocjonalne i poznawcze, generują zaburzenia psychiczne i modulują ich przebieg. Ważnym aspektem zajęć Studenci w trakcie ćwiczeń doskonalą swoje umiejętności w zakresie komunikacji z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi w przebiegu chorób nowotworowych w różnych ich stadiach, przeprowadzania badania psychiatrycznego pacjentów psychoonkologicznych, stawiania diagnozy i różnicowania zaburzeń psychicznych o podłożu somatycznym i organicznym, oraz właściwego leczenia farmakologicznego osób z obciążeniami somatycznymi i organicznymi.
W cyklu 2022/23:
Seminaria mają za zadanie dostarczenie wiedzy dotyczącej wpływu chorób nowotworowych na ewolucję chorób i zaburzeń psychicznych oraz odniesienie tych procesów do podłoża biologicznego i psychologicznego chorób psychicznych. Ćwiczenia natomiast mają na celu praktyczne zastosowanie wiedzy dotyczącej zakresu, w jakim procesy nowotworowe i wiążące się z nimi zmiany organiczne, a także reakcje emocjonalne i poznawcze, generują zaburzenia psychiczne i modulują ich przebieg. Ważnym aspektem zajęć Studenci w trakcie ćwiczeń doskonalą swoje umiejętności w zakresie komunikacji z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi w przebiegu chorób nowotworowych w różnych ich stadiach, przeprowadzania badania psychiatrycznego pacjentów psychoonkologicznych, stawiania diagnozy i różnicowania zaburzeń psychicznych o podłożu somatycznym i organicznym, oraz właściwego leczenia farmakologicznego osób z obciążeniami somatycznymi i organicznymi.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 3 godziny
- udział w ćwiczeniach: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia pisemnego: 0,3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 6,3 godzin, co odpowiada 0,25 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 3 godziny
- udział w ćwiczeniach: 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń 1 godziny
- czytanie literatury 1,7 godzin
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 1 godzina + 0,3 godziny = 1,3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 0,8 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 2 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5,3 godziny, co odpowiada 0,22 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne 1,3 godziny (0,05 ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach 3 godziny
- udział w seminarium i zaliczenie (praktyczne): 3,3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6,3 godziny, co odpowiada 0,25 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych, w tym podłoża biologicznego (E K_W15)
W2: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W3: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia
(E K_W20)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)
U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)
U3: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych uwarunkowanych organicznie(E K_U16)
U4: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U5: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)
U6: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)
U7: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)
U8: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)
K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05).
K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08).
K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadku
• debata panelowa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student/ka odbywający kształcenie z przedmiotu Psychoonkologia powinien posiadać wiedzę z psychologii lekarskiej, psychologii stresu, wybranych chorób psychicznych i uzależnień jako chorób cywilizacyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyczne ćwiczeń - (0-30 pkt; ≥60%): W2, W3; U1, U3-U8
Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K4
Zaliczenie pisemne z seminariów (0-12 pkt; ≥60%): W1; U2
Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K4.
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu będącego częścią modułu uzyskując pozytywny wynik z zaliczenia pisemnego obejmującego wiedzę zarówno z seminarium jak i ćwiczeń ≥60%.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
D. Dudek, J. Rymaszewska. „Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Praktyczne wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne”. Via Medica, Gdańsk, 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.
2. Jarema M. (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,
3. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: