7.3. Powikłania leczenia inwazyjnego w onkologii
1600-LekM5ONKPLI-NJ
Przedmiot w module “współczesna onkologia” obejmujący omówienie najczęstszych powikłań leczenia inwazyjnego.
Tematy wykładów:
1. Definicja powikłania I błędu medycznego.
2. Powikłania ogólne I miejscowe.
3. Powikłania narządowe
Ćwiczenia prowadzone w Klinice opierają się na towarzyszeniu pracy chirurga klatki piersiowej w obszarach:
1. Sala operacyjna- student obserwuje zabiegi, zadaje pytania I otrzymuje odpowiednie wyjaśnienia
2. Poradnia- student zapoznaje się z opieką ambulatoryjną chorych po operacjach I kwalifikacją przedoperacyjną
3. Pracowania bronchoskopii- student obserwuje przygotowanie do badania bronchoskopowego i jego przebieg. Ponadto dowiaduje się o nowoczesnych techniskach jak autofluorescencja, biopsja przezoskrzelowa pod kontrolą bronchosonografii.
Całkowity nakład pracy studenta
1.a.i.1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 4 godziny
1.a.i.2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 godzin
1.a.i.3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– czytanie literatury, udział w prezentacji przypadków klinicznych 10 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 2 godziny
1.a.i.4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 4 godziny
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: Zna definicję powikłania i błędu medycznego oraz ich rodzaje (FK_W01)
W2: wie, jakie są najczęstsze powikłania ogólne (FK_W01)
W3: wie, jakie są najczęstsze powikłania miejscowe (FK_W01)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi rozpoznać powikanie pooperacyjne (EK_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: potrafi nawiązywać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2: przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawo do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) (K_K07)
K3: potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
- analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia kliniczne, analiza przypadków, metody eksponujące: pokaz, film; metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawy onkologii, chirurgii onkologicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny- w ramach zaliczenia modułu
Literatura
Podstawowa:
-"Podstawy Chirurgii" pod red. J. Szmidta
Uzupełniająca:
- „General Thoracic Surgery” T.W. Shields
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: