8.4. Psychiatria wieku rozwojowego
1600-LekM5MWRPSY-J
Seminaria mają za zadanie omówienie wiedzy w zakresie: specyfiki zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym, określenia czynników mających wpływ na ich rozwój; klasyfikacji zaburzeń psychicznych u małoletnich pacjentów oraz ich epidemiologii. Ponadto, seminaria dotyczyć będą sposobów prawidłowego przeprowadzania wywiadu z małoletnim pacjentem oraz jego rodziną, zasad różnicowania zaburzeń psychicznych wieku dorastania w oparciu o ich fenomenologię i wyniki badań dodatkowych (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne), a także zasad farmakologicznego leczenia zaburzeń psychicznych oraz psychoterapii. Seminaria obejmują również zagadnienia związane z etyką i prawem (uzyskiwanie świadomej zgody, warunki przyjęcia do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta czy zastosowanie przymusu bezpośredniego wobec pacjenta niepełnoletniego).
Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego małoletniego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz chorób somatycznych i organicznych wieku dorastania, farmakologicznego leczenia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży oraz wykorzystania metod psychoterapeutycznych, uzyskiwania świadomej zgody na leczenie psychiatryczne, a w przypadku jej braku wdrożenia postępowania zgodnego z prawem oraz ram stosowania przymusu bezpośredniego wobec niepełnoletnich pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, którzy stanowią zagrożenie dla siebie lub innych osób.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń 3 godziny
- czytanie literatury 3,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne 2+2= 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 22,5 godzin co odpowiada 0,9 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 4 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11 godzin, co odpowiada
0,44 punktów ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne 2+2= 4 godziny (0,16 punktów ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 6+2=8 godzin
- udział w seminarium (praktyczne): 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)
W2: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych (E K_W15)
W3: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W4: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz i umie właściwie je leczyć (E K_W19)
W5: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia
(E K_W20)
W6: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)
U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)
U3: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16)
U4: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U5: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)
U6: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)
U7: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)
U8: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)
K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05).
K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08).
K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadku
• debata panelowa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student/ka kontynuujący kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien posiadać wiedzę z psychologii, wybranych chorób psychicznych i uzależnień (zaliczony przedmiot na 3 roku) .
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Seminaria: egzamin testowy w ramach egzaminu modułowego w sesji. (0-12 pkt); ;Zaliczenie ≥60%. Próg zaliczeniowy 7 pkt i więcej.
Ćwiczenia: Sprawdzian praktyczny- badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): W1-W6; U1-U8
Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K5.
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia praktycznego i pisemnego egzaminu testowego pisanego w ramach egzaminu modułowego obejmującego wiedzę z ćwiczeń i seminariów (≥60% zaliczenie).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018
Literatura uzupełniająca:
1. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
2. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,
3. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
4. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: