8.1. Specyfikacja farmakoterapii dziecięcej
1600-LekM5MWRFAR-NJ
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu specyfiki farmakoterapii dziecięcej : przypomnienie podstawowej wiedzy z zakresu mechanizmu działania leków w kontekście dziecka, zrozumienie odrębności budowy i funkcjonowania organizmu dziecka. Student/ka podczas wykładów zdobywa wiedzę na temat leczenia najczęstszych schorzeń wieku dziecięcego z uwzględnieniem wskazań, przeciwwskazań, dawkowania i działań niepożądanych omawianych leków. Przedmiot umożliwi przypomnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu podstaw propedeutyki pediatrii w kwestii leczenia dziecka.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminarium: 6 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
6,5 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminarium: 6 godzin
- przygotowanie do seminarium (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 + 1 = 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
- udział w seminarium (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu specyfiki farmakologii dziecięcej): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu specyfiki farmakologii dziecięcej): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada
0, 32 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny
(0,26 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym - udział w ćwiczeniach:
nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych (C K_W34).
W2: Zna główne mechanizmy działania leków oraz ich przemiany w ustroju zależne od wieku (C K_W35).
W3: Zna podstawowe zasady farmakoterapii (C K_W37).
W4: Zna grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć (C K_W43).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych (C K_U17).
U2: Szacuje niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w stanach niewydolności wątroby i nerek, a także zapobiega zatruciom lekami (C K_U18).
U3: Interpretuje wyniki badań toksykologicznych (C K_U19).
U4: Interpretuje charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych oraz krytycznie ocenia materiały reklamowe dotyczące leków (E K_U31).
U5: Wdraża podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach (E K_U33).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08).
Metody dydaktyczne
Seminarium:
• wykład informacyjny
• dyskusja dydaktyczna
• omówienie przypadków
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu specyfika farmakoterapii dziecięcej powinien/na posiadać wiedzę
z zakresu podstaw mechanizmu działania leków i toksykologii oraz z propedeutyki pediatrii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- Zaliczenie z przedmiotu - Aktywność i obecność na zajęciach,
- Egzamin w module w formie ustnej bądź opisowej,
(0-10 punktów; > 60 %): W1-W4, U1-U5
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 Bardzo dobry(5)
88≤…..<92 Dobry plus(4+)
80≤…..<88 Dobry(4)
71≤…..<80 Dostateczny plus(3+)
60≤…..<71 Dostateczny (3)
0…..<60 Niedostateczny(2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer HK., Ruth P., Schafer-Korting M.; Mutschler FARMAKOLOGIA I TOKSYKOLOGIA. Wydawnictwo MedPharm Polska, Wrocław, 2016
2. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H.; PEDIATRIA tom 1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
3. Dobrzańska A., Ryżko J.; PEDIATRIA podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Końcowego. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2015
4. Rogowska-Szadkowska D.; Komu pomaga medyczna marihuana? Wydawca: PZWL, Warszawa 2022
Literatura uzupełniająca:
5. Korbut R., FARMAKOLOGIA, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009. Farmakologia ogólna i kliniczna, Tom 1 i 2, Bertman G. Katzung 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: