4.4. Medycyna sądowa
1600-LekM5LSSMSA-NJ
Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu:
-Roli i zadań medycyny sądowej
- Podstaw prawnych działalności lekarza
- Odpowiedzialności karnej, zawodowej i cywilnej lekarza
- Podstawowych wiadomości z zakresu prawa cywilnego
- Podstawowych wiadomości z zakresu prawa karnego
- Wykorzystania osiągnięć biologii molekularnej w procesie sądowym oraz zastosowania DNA w genetyce sądowej
- Toksykologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem toksykologii alkoholu i oceny stanu trzeźwości
- Błędu medycznego
- Przemocy domowej
- Kodeksu Etyki Lekarskiej.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- Sekcji zwłok (Oględzin zwłok, oceny znamion śmierci i ich wykorzystania dla ustalenia czasu śmierci, sekcji zwłok z wykonaniem odmienności technik sekcyjnych, zasad pobierania materiału do badań dodatkowych: histopatologicznych, toksykologicznych, hemogenetycznych, zasad sporządzania protokołu sekcyjnego i opiniowania).
- Opiniowania w sprawach karnych (Oględziny pokrzywdzonych, zasady badań sporządzania protokołu i opiniowania w sprawach związanych z kwalifikacją uszczerbku na zdrowiu i zdolnością odbywania kary).
- Zastosowania badań kryminalistycznych i antropologicznych w przypadkach następstw przeciwko zdrowiu i życiu.
- Orzecznictwa cywilnego (Kwalifikacja uszczerbku na zdrowiu w sprawach cywilnych – stadium materiału dowodowego zgromadzonego do akt sprawy).
- Dzieciobójstwa, zespołu bitego dziecka, przemocy w rodzinie. Zasad zabezpieczenia materiału biologicznego w sprawach związanych z przestępstwami seksualnymi.
- Zasad powoływania i funkcjonowania Komisji bioetycznych; prawne zagadnienia związane z transplantacją; wypełnianie wniosków na badania naukowe do Komisji Bioetycznych.
- Toksykologii sądowej; obraz kliniczny i patomorfologiczny w najczęściej spotykanych zatruciach.
- Udziału w rozprawie sądowej jako alternatywie opiniowania na podstawie akt.
- Opiniowania w stanach trzeźwości.
- Uszkodzeń ciała; charakteru zmian, mechanizmu powstania.
- Uduszeń i innych rodzajów śmierci gwałtownej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 18 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 62,5 godziny co odpowiada: 2,5 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 4 godziny
- przygotowanie do egzaminu (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 + 2 = 22 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1+0,5=1,5 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi: 89 godzin, co odpowiada: 3,5 punktom ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1+0,5=1,5 godziny (0,06 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+2=22 godziny (0,9 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 23,5 godzin, co odpowiada 0,94 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W8: Zna zasady stwierdzania zgonu poza szpitalem (G K_W08).
W9: Zna zasady dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych (G K_W09).
W12: Zna obowiązki w zakresie zachowania tajemnicy lekarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej lekarza (G K_W 12).
W14: Rozróżnia pojęcie śmierci gwałtownej i nagłego zgonu, a także różnicę między pojęciami urazu, a obrażeniami (G K_W14).
W15: Zna zasady postępowania lekarza podczas oględzin zwłok na miejscu ich ujawnienia oraz podstawy prawne sądowo-lekarskiego badania zwłok (G K_W15).
W16: Potrafi określi zasady diagnostyki sądowo-lekarskiej i opiniowania w przypadkach dotyczących dzieciobójstwa i rekonstrukcji okoliczności wypadku drogowego (G K_W 16).
W17: Rozróżnia zasady opiniowania sądowo-lekarskiego dotyczące zdolności do udziału w czynnościach procesowych; skutku biologicznego oraz uszczerbku na zdrowiu (G K_W17).
W18: Wymienia rodzaje błędu medycznego, najczęstsze przyczyny błędów medycznych i zasady opiniowania w takich przypadkach (G K_W18).
Efekty uczenia się - umiejętności
U4: Rozwija w praktyce regulacje prawne dotyczące wydawania zaświadczeń lekarskich dla potrzeb pacjentów, ich rodzin oraz instytucji zewnętrznych (G K_U04).
U5: Podczas badania dziecka jest w stanie rozpoznać zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka (G K_U05).
U6: Generuje starania unikania popełnienia błędu medycznego we własnych działaniach (G K_U06).
U7: Stosuje zasady pobierania krwi do badań toksykologicznych oraz zabezpiecza materiał do badań hemogenetycznych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Zna własne ograniczenia w zakresie umiejętności i potrzeb stałego dokształcania się (K K_K01).
K3: Potrafi zachować powagę i pełen szacunku kontakt ze zmarłym (K K_K03).
K4: Odnosi się do osób badanych z szacunkiem (K K_K04).
K5: Wyraża zrozumienie dla różnić światopoglądowych oraz kulturowych (K K_K05).
K6: Stosuje zasady tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta oraz osób doświadczających przemocy (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) (K K_K06).
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- wprowadzenie w zagadnienia
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
Ćwiczenia:
- pokaz z instruktażem
- ćwiczenia przedmiotowe
- dyskusja dydaktyczna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Posiada wiedzę z zakresu anatomii i patomorfologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe (0-10pkt.); W8-W9; W12; W14-18
<5,5 – ndst
5,5-6,0 – dst
6,5-7,0 – dst +
7,5-8,0 – db
8,5-9,0 – db +
9,5- 10,0 – bdb
Egzamin końcowy (0-80pkt.); W8-W9; W12; W14-18
<45 – ndst
45-51 – dst
52-58 – dst +
59-65 – db
66-72 – db +
73-80 - bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- S. Raszeja, W. Nasiłkowski, J. Markiewicz – Medycyna sądowa – podręcznik dla studentów
- E. Chróścielewski, S. Raszeja – Sekcja zwłok
Literatura dodatkowa:
- A. Jakliński, J.S. Kobiela, K. Jaegermann, Z. Marek – Medycyna sądowa – podręcznik dla studentów
- U.J. Di Maio – Medycyna sądowa
- Z. Marek, M. Kłys – Opiniowane sądowo-lekarskie i toksykologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: