4.6. Medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza
1600-LekM5LSSEST-NJ
Seminaria on-line MS Teams (6 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących medycyny rekonstrukcyjnej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu wskazań i przeciwskazań do zabiegów, technik zabiegowych, powikłań i aspektów prawnych zabiegów ze szczególnym zwróceniem uwagi na zabiegi rekonstrukcyjne w onkologii. Seminaria również mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących medycyny estetycznej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu wskazań i przeciwskazań do zabiegów, technik zabiegowych, powikłań i aspektów prawnych zabiegów ze szczególnym zwróceniem uwagi na zabiegi z użyciem toksyny botulinowej, wypełniaczy tkanek miękkich i laseroterapii.
Ćwiczenia (6 godzin) poświęcone są̨ nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu zaopatrywania ran oraz nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu zastosowania toksyny botulinowej, wypełniaczy tkanek miękkich i laseroterapii.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 0,5 = 4,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 29,5 godziny, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu medycyny estetycznej): 0 godzin
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna budowę histologiczną komórek, tkanek i narządów ze szczególnym uwzględnieniem skóry i przydatków skóry (M1P_W02)
W2: posiada ogólną znajomość i rozumie relacje pomiędzy budową i funkcjami organizmu człowieka (M1P_W02)
W3: zna czynności i funkcje skóry (M1P_W02)
W4: zna podstawowe działania chirurgii plastycznej (M1P_W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych
(C K_U11)
U2: Potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny (F K_U04)
U3: Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym (A.U5.)
U4: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38)
U5: Asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną (F K_U01)
U6: Posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi (F K_U02)
U7: Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki (F K_U03)
U8: potrafi powiązać budowę narządów ciała z ich funkcjami (M1P_U04)
U9: potrafi rozpoznać rodzaj skóry, określić defekty i trafnie dobrać odpowiednie zabiegi (M1P_U05)
U10: posiada umiejętność wyszukiwania literatury naukowej i publikacji z zasobów bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych on-line (M1P_U06)
U11: potrafi zapewnić czystość i bezpieczeństwo pracy w trakcie wykonywania zabiegów kosmetycznych (M1P_U04)
U12: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego (M1P_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K5: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
K6: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy (M1P_K07)
K7: wykazuje postawę szacunku do ciała człowieka (M1P_K03)
K8: posiada świadomość zagrożenia zdrowotnego w gabinecie lekarskim (M1P_K07)
K9: potrafi zasugerować pacjentowi potrzebę konsultacji dermatologicznej, alergologicznej, chirurgicznej czy ginekologicznej (M1P_K02)
K10: potrafi odmówić wykonania nieodpowiedniego zabiegu w przypadku występowania zagrożeń (M1P_K02)
K11: potrafi współpracować z lekarzami i innym personelem medycznym (M1P_K02)
K12: potrafi pracować w zespole (M1P_K04)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- podające wspomagane technikami multimedialnymi
- informacyjne
- problemowe
Ćwiczenia:
- ćwiczenia praktyczne
- dyskusja dydaktyczna
- praca indywidualna
- praca w grupach
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- obserwacji
- punktowana
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza” powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach z anatomii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzyma zaliczenie z przedmiotu „medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza” poprzez obowiązkowe uczestnictwo w seminariach i ćwiczeniach.
Każda nieobecność studenta na seminarium powinna być usprawiedliwiona, a treści zaliczone u nauczyciela akademickiego w terminie z nim uzgodnionym.
Oceniane są wybrane efekty kształcenia i przedłużona obserwacja z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): W1 – W4, U1 i K5
Każda nieobecność studenta na ćwiczeniach powinna być usprawiedliwiona. Student nieobecny na ćwiczeniach powinien zaliczyć je (zgodnie z zaplanowaną tematyką) u nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia.
Na ćwiczeniach oceniane są aktywność, sprawdzian praktyczny:
W1 – W4, U1 – U12 i przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K12
Zaliczenie końcowe z przedmiotu "medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza" składa się z 30 pytań (test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa), dotyczących wiedzy zdobytej podczas seminariów i ćwiczeń, za które można zdobyć łącznie 30 punktów.
Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60%
Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki wiodące (2 podręczniki):
1. Holle J. Chirurgia Plastyczna. Warszawa. PZWL 1966.
2. Przylipiak A. Medycyna estetyczna. Podręcznik dla studentów kosmetologii. PZWL 2017.
Podręczniki uzupełniające (3 podręczniki):
1. Krauss M. Podstawowe zagadnienia z zakresu chirurgii plastycznej, CMPK, Warszawa 1991.
2. Baumann L. Dermatologia estetyczna. Warszawa. PZWL 2018.
3. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Warszawa. PZWL 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: