Przygotowanie do LEK-u - pediatria
1600-LekM5LEKPED-NJ
Celem zajęć jest przegląd wszystkich zagadnień z zakresu propedeutyki pediatrii i chorób dzieci pod kątem prawidłowego rozwiązywania zadań Lekarskiego Egzaminu Końcowego.
Podczas seminariów podzielonych tematycznie omawiane są pytania testowe, jakie pojawiały się w dotychczasowych egzaminach LEK i dotyczyły odpowiedniego działu pediatrii. Jednocześnie omawiane są informacje z tego działu z najbardziej istotnymi lub problematycznymi zagadnieniami pojawiającymi się w testach.
W cyklu 2022/23:
Celem zajęć jest przegląd wszystkich zagadnień z zakresu propedeutyki pediatrii i chorób dzieci pod kątem prawidłowego rozwiązywania zadań Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Podczas seminariów podzielonych tematycznie omawiane są pytania testowe, jakie pojawiały się w dotychczasowych egzaminach LEK i dotyczyły odpowiedniego działu pediatrii. Jednocześnie omawiane są informacje z tego działu z najbardziej istotnymi lub problematycznymi zagadnieniami pojawiającymi się w testach.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godziny
- przygotowanie do zajęć (przegląd testów, przypomnienie materiału z danego zakresu zajęć): 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 12 godzin, co odpowiada 0.4 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2,5 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: nie dotyczy
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków oraz stosowania niezbilansowanej diety (B K_W19)
W2: zna konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów oraz ich nadmiaru w organizmie (B K_W20)
W3: zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym: zakres normy i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B K_W29)
W4: opisuje aberracje autosomów i heterosomów będące przyczyną chorób, w tym nowotworów onkogenezy (C K_W07)
W5: zna epidemiologię zarażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania (C K_W13)
W6: zna podstawy rozwoju oraz mechanizmy działania układu odpornościowego ;w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej (C K_W20)
W7: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C K_W33)
W8: zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E K_W01)
W9: zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka (E K_W02)
W10: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci: a) krzywicy, tężyczki, drgawek, b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby, innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, j) zespołów genetycznych, k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, toczenia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego (E K_W03)
W11: zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci (E K_W04)
W12: zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci, oraz zasady postępowania w tych stanach (E K_W06)
W13: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dziedzicznych (E K_W35)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych we wszystkich najczęstszych schorzeniach dzieci (E K_U24)
U2: potrafi zaproponować właściwe postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Nie dotyczy
Metody dydaktyczne
● wykład problemowy
● wykład konwersatoryjny
● dyskusja dydaktyczna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia), wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, fizjologia dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) oraz wiadomości dotyczące najczęstszych schorzeń u dzieci wraz z podstawami ich diagnostyki, różnicowania i leczenia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot nie podlega ocenie
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
● W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018
● A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014
● J. Pietrzyk (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010
● A. Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015
W cyklu 2022/23:
W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018 ● A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014 ● J. Pietrzyk (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 ● A. Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015 ● M. Matysiak, J. Styczyński (red.): Hematologia i onkologia dziecięca dla lekarzy praktyków; Czelej 2022
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: