Przygotowanie do LEK-u - chirurgia
1600-LekM5LEKCHIW-J
Podczas seminariów studenci usystematyzują wiedzę z zakresu
- propedeutyki chirurgii,
- chirurgii endokrynologicznej,
- transplantologii
Na zajęciach wspólne rozwiązywanie zadań z poprzednich edycji LEK.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli
- 6 godzin seminariów
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną
- 4 godziny pracy indywidualnej - czytanie literatury
Co odpowiada 0,4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna:
-W1. C.W51. mechanizm działania hormonów (P7S_WG)
-W2. F.W4. zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (P7S_WG)
-W3. F.W5. leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (P7S_WG)
-W4. F.W10. problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:
1) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,
2) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów medycznych,
3) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (P7S_WG)
Pozostałe jak w latach poprzednich
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi
U1. U6. badać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy i jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha oraz wykonywać badanie palcem przez odbyt (P7S_UW)
Pozostałe umiejętności jak w latach poprzednich (propedeutyka chirurgii, transplantologia)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty uczenia się – kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K3. K_K03 nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (P7S_KR)
Pozostałe jak w latach poprzednich
Metody dydaktyczne
Seminaria,.
Omówienie zadań z poprzednich egzaminów LEK
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) powinna posiadać wiedzę wymaganą do egzaminu, obejmującą zakres anatomii i fizjologii układu endokrynnego człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot na ZALICZENIE bez oceny na podstawie obecności studentów oraz aktywności na seminariach.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura Literatura podstawowa:
1. Podstawy chirurgii Red. Szmidt i wsp. MP, Kraków 2010
2. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 PZWL 2009 r. lub później
3. 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, PZWL
4. Transplantologia kliniczna. Zasady ogólne. red. Cierpka, Durlik. wyd. Termedia (2015)
5. Transplantologia kliniczna. Przeszczepy narządowe. red. Cierpka, Durlik. wyd. Termedia (2015)
Literatura uzupełniająca;
1. Chirurgia endokrynologiczna. Red. Chichoń, Pomorski. PZWL 2010
2Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
3. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, PZWL
4. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009,Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner
5.1. Transplantologia kliniczna. red Rowiński, Wałaszewski, Pączek. wyd. PZWL (2004)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: