2.3. Ginekologia i położnictwo
1600-LekM5GPGP-J
Podczas Wprowadzenia do Ginekologii i Położnictwa studenci biorą
udział w seminariach na temat:
1. Fizjologia ciąży. Zmiany fizjologiczne w ciele kobiety w ciąży.
Prowadzenie ciąży. Poród. Połóg. Infekcje w położnictwie.
2. Endokrynologia ciąży. Nadciśnienie tętnicze w ciąży. PIEKŁO.
Cukrzyca ciążowa.
Zaburzenia krzepnięcia w położnictwie.
3. Patologiczny poród. Operacje położnicze. Chirurgiczne leczenie
krwotoków położniczych. Niewydolność szyjki macicy.
4. Poród przedwczesny. FGR. Hemodynamika matczyno-płodowa.
Diagnostyka ultrasonograficzna w położnictwie.
5. Ciąża mnoga. Terapia płodu. Diagnostyka biochemiczna i genetyczna
w położnictwie.
6. Zaburzenia płodności. Rozpoznanie niepłodności. Techniki
wspomaganego rozrodu. Oncofertility.
7. Diagnostyka i leczenie zaburzeń endokrynologicznych w ginekologii.
Antykoncepcja. Hormonalna terapia menopauzalna.
8. Uroginekologia. Zaburzenia statyki narządu rozrodczego.
9. Podstawy ginekologii onkologicznej. Profilaktyka w ginekologii.
Podczas zajęć studenci mogą ćwiczyć obiektywne i subiektywne
badanie ginekologiczne lub położnicze (ćwiczenia na fantomie i badanie
pacjentki). Obserwacja przypadków klinicznych pozwala uczniom
śledzić diagnostykę i postępowanie w podstawowych chorobach
położniczych i ginekologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny wymagające obecności nauczyciela:
- ćwiczenia – 18 godzin,
- seminaria – 54 godzin;
Godziny wymagające indywidualnej pracy studenta:
- przygotowanie do zajęć i egzaminu –14 godzin,
- czytanie literatury – 14 godzin,
Suma 100 godzin ( 4,0 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: posiada wiedzę związaną z kobiecymi funkcjami rozrodczymi, ich
zaburzeniami oraz procedurami diagnostycznymi i leczniczymi, w
szczególności w zakresie:
1) cykl menstruacyjny i jego zaburzenia,
2) ciąża,
3) fizjologiczny i patologiczny poród i połóg,
4) ginekologiczne stany zapalne i nowotwory,
5) regulacja płodności,
6) menopauza,
7) podstawowe metody diagnostyczne i zabiegi ginekologiczne (F.W9)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi asystować do podstawowych zabiegówm operacyjnych
ginekologicznych ( F K _U 01)
U2: potrafi rozpoznac nieprawidłowy przebieg pooperacyjny ( F K _U
12)
U3: potrafi rozpoznać objawy patologicznego przebiegu ciąży ((F K _U
13)
U4: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg porodu (F K _U 13)
U5: potrafi rozpoznać przyczyny krwawień w okresie ciąży i podjąc
odpowiednie postępowanie (F K _U 13)
U6: potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych w ciąży (( F K
_U 14)
U7: potrafi zinterpretować wyniki badań USG i KTG (( F K _U 15)
U8: rozróżnia okresy porodu, zna prawidłowy czas ich trwania i potrafi
rozpoznać patologiczny przebieg porodu (( F K _U 16)
U9: zna prawidłowy przebieg połogu (( F K _U 17)
U10: potrafi rozpoznać połóg patologiczny ( F K _U 17)
U11: potrafi dobrać odpowiednią metodę antykoncepcji uwzględniając
wskazania i p.wskazania (( F K _U 18)
U12: przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki ( FK_U03)
U13: zna metody prowadzenia dokumentacji medycznej w położnictwie
i ginekologii (EK_U38)
U14: potrafi założyć wkłucie obwodowe (FK_U05)
U15: zna i potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami
stosowanymi w położnictwie i ginekologii ( FK _U02)
U16: potrafi zaplanować konsultację specjalistyczną w przypadku
stwierdzenia objawów chorobowych nie dotyczących położnictwa i
ginekologii ( EK_U32)
U17: potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w
poszczególnych przypadkach pacjentek ginekologii i położnictwa
(EK_U16)
U18: zna kodeks etyki lekarskiej (DK_U12)
U19: potrafi poinformować pacjenta o planowanym leczeniu, ew.
zabiegu operacyjnym oraz ryzyku proponowanych badań
diagnostycznych, działań terapeutycznych z uzyskaniem jego
świadomej zgody (DK_U06)
U20: określić zalecenia, wskazania i przeciwwskazania związane ze
stosowaniem antykoncepcji (F.U18)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z
decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02)
K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw
pacjenta (K.K05)
K3: posiada umiejętność wdrażania zasad kolegium zawodowego i
współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych
zawodów medycznych, również w środowisku wielokulturowym i
wielonarodowym (K.K06)
K4: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych
ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07)
Metody dydaktyczne
Seminaria, ćwiczenia
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Anatomia i fizjologia żeńskich narządów płciowych.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- egzamin testowy
% uzyskanych punktów Ocena
92%-100% (5.0) -Bardzo dobra
88%-<92% (4.5) -Ponad dobra
80%-<88% (4.0) - dobra
71%-<80% (3.5) - Dość dobra
60%-<71% (3.0) - Dostateczna
0 %<60% (2.0) - Niedostateczna
Egzamin poprawkowy:
W zależności od liczebności grupy poprawiającej - forma zaliczenia w postaci testu lub formy ustnej.
O ostatecznej formie egzaminu poprawkowego decyduje kierownik Kliniki.
Literatura
1. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza
tom 1 i 2 wyd. 2020.
Dodatkowe: zalecenia i wytyczne:
2. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne [www.ptgin.pl]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: