6.1. Medycyna rodzinna
1600-LekM5COAMRO-NJ
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, pacjenci z cukrzycą, choroby wewnętrzne i choroby dzieci) oraz zasadom komunikacji lekarz-pacjent.
Seminaria mają za zadanie przekazanie studentom wiedzy na temat zasad leczenia antagonistami witaminy K, postępowania w infekcjach dróg oddechowych, praktycznej oceny ryzyka sercowo-naczyniowego, profilaktyki chorób nowotworowych, otyłości jako choroby cywilizacyjnej (epidemiologia, powikłania, diagnostyka i leczenie), zakażenia układu moczowego.
Zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów z modelem podstawowej opieki zdrowotnej opartej na lekarzu rodzinnym. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce lekarza rodzinnego daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania.
W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem asystenta przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 14 godzin
- udział w ćwiczeniach: 22 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37 godzin, co odpowiada 1,48 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 14 godzin
- udział w ćwiczeniach: 22 godzin
- przygotowanie do seminariów i ćwiczeń: 4 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 8,5 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5 + 0,5 = 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 14 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 38 godziny, co odpowiada
1,52 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5 + 0,5 = 1 godzina (0,04 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach – realizacja w formie praktycznej: 14 godzin
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne – prezentacja przypadku medycznego): 22 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36)
W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36)
W3: podaje zasady obowiązujące przy szczepieniach dzieci i dorosłych (E K_W36)
W4: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E K_W36)
W5: ocenia ryzyko sercowo-naczyniowe (E K_W36)
W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, zakażeń układu moczowego (E K_W36)
W7: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E K_W36)
W8: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E K_W36)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem: dziecko, osoba dorosła (E K_U27)
U2: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału do badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28)
U3: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E K_U29)
U4: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29)
U5: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29)
U6: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K01)
K2: wykazuje się wrażliwością w kontakcie z osobą chorą (K_K03)
K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04)
K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K06)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- wykład informacyjny;
- wykład konwersatoryjny,
- dyskusja dydaktyczna,
- analiza przypadków;
Ćwiczenia:
- dyskusja,
- odgrywanie ról,
- samodzielne rozwiązanie problemu klinicznego i opis przypadku w formie prezentacji na zajęciach,
- ćwiczenia kliniczne przy udziale pacjenta;
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu komunikowania się lekarza z pacjentem.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas zajęć jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie >60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego (forma ustna lub pisemna). W przypadku ćwiczeń klinicznych przy udziale pacjenta, student zobowiązany jest do odrobienia nieobecności w innym terminie wskazanym przez prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia.
Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1, U1-U6;
Przedłużona obserwacja (>60%) W2-W8, K1-K4;
Praktyki zawodowe
Literatura
Wykaz obowiązującej literatury dla danego cyklu w zakładce "Literatura".
W cyklu 2022/23:
Podręcznik wiodący: - Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., Wydawnictwo Termedia, Poznań, 2015.
Podręczniki uzupełniające: - Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2022/2023, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2022. - ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P., Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
|
W cyklu 2023/24:
Podręcznik wiodący: - Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., wyd. Termedia, Poznań, 2015; - Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2023/2024, wyd. Medycyna Praktyczna (zakres wiedzy obejmujący tematy omawiane podczas seminariów i ćwiczeń);
Podręczniki uzupełniające: - Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A., Obrycki Ł., Socha P., wyd. Standardy Medyczne, 2022; - ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P., wyd. Medycyna Praktyczna, 2017; - Wakcynologia praktyczna; red. Ciechanowski P., Mrożek-Budzym D., wyd. Alfa-medica press, 2022;
Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające: - Wytyczne rozpoznawania i leczenia cukrzycy dla lekarzy rodzinnych Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/11/LPOZ_Art_47994-10.pdf - Zespół metaboliczny – nowa definicja i postępowanie w praktyce. Stanowisko PTNT, PTLO, PTL, PTH, PTMR, PTMSŻ, Sekcji Prewencji i Epidemiologii PTK, „Klubu 30” PTK oraz Sekcji Chirurgii Metabolicznej i Bariatrycznej TChP (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zespol-metaboliczny-%E2%80%93-nowa-definicja-i-postepowanie-w-praktyce.-Stanowisko-PTNT-PTLO-PTL-PTH-PTMR-PTMSZ-Sekcji-Prewencji-i-Epidemiologii-PTK-%E2%80%9EKlubu-30-PTK-oraz-Sekcji-Chirurgii-Metabolicznej-i-Bariatry.pdf - Postępowanie u pacjentów z objawami choroby refluksowej przełyku – rekomendacje dla lekarzy rodzinnych (2019) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2020/09/Postepowanie-u-pacjentow-z-objawami-choroby-refluksowej-przelyku-%E2%80%93-rekomendacje-dla-lekarzy-rodzinnych.pdf
- Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2021/04/KOMPAS-GORACZKA.pdf
- Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zalecenia-postepowania-diagnostyczno-terapeutycznego-w-kaszlu-u-dzieci-%E2%80%93-aktualizacja.pdf
- Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022 https://ptlo.org.pl/resources/data/sections/114/ws_otylosc.pdf
W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: