1.6. Medycyna nuklearna w służbie endokrynologii
1600-LekM5CNENUK-NJ
Zajęcia prowadzone są w formie seminariów.
Na seminariach są przedstawiane elementarne informacje na temat fizycznych podstaw obrazowania wykorzystywanych w medycynie nuklearnej, a następnie omawiane są kolejne układy: ośrodkowy układ nerwowy, sercowo – naczyniowy, płucny, pokarmowy, endokrynny, moczowo – płciowy oraz kostny. Przedstawiana jest również diagnostyka różnicowa guzów i ognisk zapalnych oraz możliwości medycyny nuklearnej w leczeniu poszczególnych jednostek chorobowych. W trakcie seminariów wskazany jest czynny udział studentów – dyskusja na temat poruszanych zagadnień.
Tematyka prowadzonych seminariów:
• Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej.
• Radiofarmaceutyki stosowane w medycynie nuklearnej.
• Ochrona radiologiczna w medycynie nuklearnej.
• Obrazowanie ośrodkowego układu nerwowego.
• Metody obrazowania stosowane do oceny układu endokrynnego.
• Metody radioizotopowe w obrazowaniu układu sercowo - naczyniowego.
• Metody radioizotopowe w obrazowaniu płuc.
• Obrazowanie radioizotopowe narządów jamy brzusznej.
• Obrazowanie radioizotopowe układu moczowo - płciowego.
• Metody radioizotopowe w obrazowani układu kostnego.
• Diagnostyka radioizotopowa guzów i ognisk zapalnych.
• Leczenie za pomocą radiofarmaceutyków.
W cyklu 2022/23:
Przedstawiana jest również diagnostyka różnicowa guzów i ognisk zapalnych oraz możliwości medycyny nuklearnej w leczeniu poszczególnych jednostek chorobowych. W trakcie seminariów wskazany jest czynny udział studentów – dyskusja na temat poruszanych zagadnień. Tematyka prowadzonych seminariów: • Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej. • Radiofarmaceutyki stosowane w medycynie nuklearnej. • Ochrona radiologiczna w medycynie nuklearnej. • Obrazowanie ośrodkowego układu nerwowego. • Metody obrazowania stosowane do oceny układu endokrynnego. • Metody radioizotopowe w obrazowaniu układu sercowo - naczyniowego. • Metody radioizotopowe w obrazowaniu płuc. • Obrazowanie radioizotopowe narządów jamy brzusznej. • Obrazowanie radioizotopowe układu moczowo - płciowego. • Metody radioizotopowe w obrazowani układu kostnego. • Diagnostyka radioizotopowa guzów i ognisk zapalnych. • Leczenie za pomocą radiofarmaceutyków.
|
W cyklu 2023/24:
Przedstawiana jest również diagnostyka różnicowa guzów i ognisk zapalnych oraz możliwości medycyny nuklearnej w leczeniu poszczególnych jednostek chorobowych. W trakcie seminariów wskazany jest czynny udział studentów – dyskusja na temat poruszanych zagadnień. Tematyka prowadzonych seminariów: • Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej. • Radiofarmaceutyki stosowane w medycynie nuklearnej. • Ochrona radiologiczna w medycynie nuklearnej. • Obrazowanie ośrodkowego układu nerwowego. • Metody obrazowania stosowane do oceny układu endokrynnego. • Metody radioizotopowe w obrazowaniu układu sercowo - naczyniowego. • Metody radioizotopowe w obrazowaniu płuc. • Obrazowanie radioizotopowe narządów jamy brzusznej. • Obrazowanie radioizotopowe układu moczowo - płciowego. • Metody radioizotopowe w obrazowani układu kostnego. • Diagnostyka radioizotopowa guzów i ognisk zapalnych. • Leczenie za pomocą radiofarmaceutyków.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
-seminaria – 10 godzin
-konsultacje 0,5 godziny
-zaliczenie 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,88 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 10 godzin
- przygotowanie do wykładów: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,04 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godzin (0,26 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
-przygotowanie do seminariów: 5 godzin,
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,22 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia uwarunkowania środowiskowe, genetyczne i epidemiologiczne najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego (EK_W01)
W2: wymienia przyczyny i objawy oraz metody diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego, hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii(E K_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza prostą diagnostykę różnicową najczęstszych objawów występujących w chorobach układu wydzielania wewnętrznego (EK_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)
K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
-wykład konwersatoryjny
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii układu wydzielania wewnętrznego, układu sercowo-naczyniowego, kostnego, moczowo-płciowego, nerwowego. Wiedza ta jest weryfikowana na seminariach.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
10 pytań testowych na kolokwium wyjściowym
(0-10 punktów)
Kolokwium końcowe - zaliczenie (6–10 punktów; >60%): W1–W2.
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu będąc obecnym na wszystkich wykładach oraz uzyskując zaliczenie kolokwium wejściowego.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Medycyna nuklearna, pod red. L. Królickiego.
2. Zarys medycyny nuklearnej, S. Nowak
3. Nuclear Medicine Review, aktualne numery.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: