1.4. Endokrynologia
1600-LekM5CNEEND-J
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń.
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu chorób narządów endokrynnych.
Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego.
W czasie ćwiczeń omawiane są przypadki pacjentów z chorobami gruczołów wydzielania wewnętrznego hospitalizowanych w Klinice Endokrynologii i Diabetologii. Studenci przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe, analizują wyniki badań dodatkowych, przeprowadzają diagnostykę różnicową, proponują leczenie i oceniają jego skuteczność. Wybrane przypadki chorych są opracowywane przez studentów w postaci historii choroby.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
-wykłady: 6 godzin (e-learning, co odpowiada 0,24 punktu ECTS)
-seminaria: 12 godzin
-ćwiczenia: 12 godzin
-konsultacje: 0,5 godziny
-zaliczenie: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,24 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 godzin
-udział w seminariach: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 3 godziny
- opracowanie historii choroby: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 4 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 0,5 = 4,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 6 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 8 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 3 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 25,5 godziny tj. 1 punkt ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 0,5 = 4,5 godziny (0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna mechanizm działania hormonów, oraz konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej (C.W51)
W2: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych
chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych (E.W7)
Efekty uczenia się - umiejętności
U 1: wykonuje badanie podmiotowe w tym ocenia i opisuje stan psychiczny pacjenta ze schorzeniem układu endokrynnego (E.U13)
U 2: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne u pacjenta ze schorzeniem układu endokrynnego (E.U16);
U3: interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń typowych dla schorzeń układu endokrynnego (E.U24)
U 4: planuje konsultacje specjalistyczne u pacjentów z chorobami układu endokrynnego (E.U32)
U5: powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11)
U6:pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego(E E.U28)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4)
K2: okazuje szacunek pacjentom, rozumie różnice światopoglądowe i kulturowe (K.K5)
K3: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K.K6)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
● wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące:
●seminaryjna
●ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji
● dyskusja dydaktyczna
● analiza przypadków
● prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego
● ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii układu wydzielania wewnętrznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Opracowanie historii choroby (0-10 punktów, >60%): U1-U4
Kolokwium końcowe (0–10 punktów;≥ 60%): W1–W2, U2 – U3.
<6 niezaliczone
> 6 lub =6 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0–10 punktów; > 60%): K1–K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując zaliczenie opracowanej historii choroby, kolokwium końcowego oraz pozytywną ocenę w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Interna Szczeklika – podręcznik chorób wewnętrznych 2022, red. P. Gajewski, Medycyna Praktyczna, Kraków
2. Endokrynologia w codziennej praktyce lekarskiej, red. Anhelli Syrenicz, wydawnictwo PUM, 2009
Literatura uzupełniająca: nie dotyczy
W cyklu 2022/23:
Jak podano w podstawowych informacjach o przedmiocie
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: