3. Moduł: Ciąża i poród - wspólczesne wyzwania
1600-LekM5CIP-NJ
Szczegółowy opis przedmiotów jest zawarty na stronach poszczególnych przedmiotów.
Całkowity nakład pracy studenta
68 godzin zajęć lekcyjnych w tym: 32 godziny seminarium i 36 godzin ćwiczeń
20 godzin nauki do egzaminu
24 godziny czytania literatury
Łączny czas odpowiada 4,45 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1 funkcje rozrodcze kobiety, zaburzenia z nimi związane i postępowanie diagnostyczne oraz terapeutyczne dotyczące w szczególności:
1) ciąży,
2) porodu fizjologicznego i patologicznego oraz połogu,
3) podstawowych metod diagnostyki i zabiegów ginekologicznych i położniczych; (F.W9.)
W2 problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności symptomatologię radiologiczną podstawowych nieprawidłowości ciąży, (F.W10)
W3. podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu;
W4: ma wiedzę na temat żywienia noworodków i znaczenia promocji karmienia piersią;
W5: zna aktualne wytyczne dotyczące resuscytacji krążeniowo-oddechowej u noworodków;
W6: posiada wiedzę na temat „Szpitala Przyjaznego Dziecku”;
W7: zna najczęstsze stany zagrożenia zdrowia i życia noworodków;
W8: jest zaznajomiony z odrębnością w zakresie fizjologii i patologii noworodków.
W9: regulacje prawne dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych, praw pacjenta, prawa pracy, podstaw wykonywania zawodu lekarza i funkcjonowania samorządu lekarskiego (G.W5.)
W10: regulacje prawne dotyczące przeszczepów, sztucznej prokreacji, przerywania ciąży, zabiegów estetycznych, leczenia paliatywnego, chorób psychicznych (G.W9.)
W11: regulacje prawne dotyczące tajemnicy lekarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej lekarza (G.W11.)
W12: kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich (D.W19.)
W13: historię medycyny, medycynę ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji oraz charakterystyczne cechy medycyny średniowiecznej (D.W20.)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1 rozpoznawać objawy podmiotowe i przedmiotowe świadczące o nieprawidłowym przebiegu ciąży (nieprawidłowe krwawienia, czynność skurczową macicy) (F.U13.);
U2 interpretować wyniki badania fizykalnego ciężarnej (ciśnienie tętnicze, czynność serca matki i płodu) i wyniki badań laboratoryjnych świadczących o patologiach ciąży (F.U14.);
U3 interpretować zapis kardiotokografii (KTG) (F.U15.);
U4. rozpoznawać rozpoczynający się poród i nieprawidłowy czas jego trwania (F.U16);
U5. interpretować objawy podmiotowe i przedmiotowe w czasie połogu (F.U17);
U6. Ocenia stan noworodka w skali Apgar i jego dojrzałość oraz potrafi zbadać odruchy noworodkowe; (E.U8.)
U7. Potrafi zestawiać pomiary antropometryczne z danymi na siatkach centylowych; (E.U9.)
U8. Potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia; (E.U14.)
U9. Przestrzega praw pacjenta (D.U15.)
U10. Potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, test pulsoksymetryczny 3) leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą u noworodka, 4) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, (E.U29)
U11 – przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych (D.U13.)
U12- przestrzegać praw pacjenta (D.U15.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02)
K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw pacjenta (K.K05)
K3: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07)
K4: rozumie znaczenie respektowania praw pacjenta;
K5: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia swoich umiejętności;
K6: jest wrażliwy na prawa pacjenta, zwłaszcza w zakresie opieki nad matką i dzieckiem;
K7: jest świadomy przestrzegania tajemnicy lekarskiej;
K8: potrafi współpracować w zespole multidyscyplinarnym.
K9: zdolność do okazania szacunku wobec Pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych oraz kulturowych (K.K5.)
Metody dydaktyczne
seminaria, ćwiczenia
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu propedeutyki położnictwa i ginekologii. Anatomia i fizjologia narządu rodnego. Wiedza z zakresu propedeutyki pediatrii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
*Metody oceny:
- egzamin testowy z poszczególnych przedmiotów, próg zaliczenia 60%
- ocena końcowa z modułu jest średnią ważoną ocen z przedmiotów
% uzyskanych punktów Ocena
92%-100% (5.0) -Bardzo dobra
88%-<92% (4.5) -Ponad dobra
80%-<88% (4.0) - dobra
71%-<80% (3.5) - Dość dobra
60%-<71% (3.0) - Dostateczna
0 %<60% (2.0) - Niedostateczna
Egzamin poprawkowy:
W zależności od liczebności grupy poprawiającej - forma zaliczenia w postaci testu lub formy ustnej.
O ostatecznej formie egzaminu poprawkowego decyduje kierownik Kliniki.
*chyba, że sylabus szczegółowy z poszczególnych przedmiotów mówi inaczej
Literatura
1. Położnictwo i Ginekologia pod redakcją prof. G. H. Bręborowicza tom 1 i 2 wyd. 2020.
Dodatkowe: zalecenia i wytyczne:
1. Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników - rekomendacje [www.ptgin.pl]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: