1.3. Radiologia
1600-LekM5CERD-J
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie narządów endokrynnych.
W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie narządów endokrynnych. Student poznaje anatomię rentgenowską narządów endokrynnych. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) narządów endokrynnych. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań narządów endokrynnych. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządów endokrynnych. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, urazy narządów endokrynnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w wykładach: 2 godziny
udział w seminariach: 4 godziny
konsultacje: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 2 godziny
udział w seminariach: 4 godziny
konsultacje: 1 godzina
przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,5 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów endokrynnych): 2 godziny
przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów endokrynnych): 2 godziny
konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu narządów endokrynnych): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,5 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
udział w wykładach : 2 godzin
udział w seminariach: 4 godziny
przygotowanie do zaliczenie 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu
topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności
narządów endokrynnych) (A K_W02),
W2:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B K_W08),
W3:zna mechanizm działania hormonów, oraz
konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej
(B K_W26),
W4:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych
chorób dzieci
a) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc,
chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad (E K_W03),
W5:zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych
chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych,
oraz ich powikłań)
a) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym:
chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii (E K_W07),
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania
jonizującego i stosuje się do zasad ochrony
radiologicznej (B K_U02);
U2:powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych
z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami
badań radiologicznych (C K_U11);
U3:Umie zlecić odpowiednie konsultacje radiologiczne w
celu diagnostyki chorób narządów endokrynologicznych
(E K_U32;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład konwersatoryjny
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Seminaria:
dyskusja dydaktyczna
ćwiczenia praktyczne
analiza przypadków
drzewo decyzyjne
samodzielna obsługa aparatury
metody eksponujące: pokaz
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W5, U1-U3.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W5, U1 – U3.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5,
U1-U3.
<60% niezaliczone
60% ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (>60%): K1 – K6
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
3.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: