10.3. Aspekty komunikacyjne procesów sądowych w medycynie
1600-LekM5APZKOM-NJ
Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie., Przekazanie studentowi wiedzy na temat znaczenia zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych oraz znaczenia aspektów komunikacyjnych w procesach sądowych.
W cyklu 2022/23:
Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie., Przekazanie studentowi wiedzy na temat znaczenia zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych oraz znaczenia aspektów komunikacyjnych w procesach sądowych. Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
10 h
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1 psychospołeczne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, oparte na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4
W2 zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5
W3 znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6
W4 rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W10
W5 podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1
U2 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3
U3 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 obserwacja pracy studenta
U4 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7
U5 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8
U6 uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U1
U7 budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia D.U4
U8 przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej D.U5
U9 informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań D.U6
U10 przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U1
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotowy do :
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1
K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2
K3 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 o
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4
K5 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9
K6 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób O.K11
Metody dydaktyczne
Burza mózgów, Ćwiczenia , Demonstracja, Dyskusja, , Film dydaktyczny, Symulacja.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka
Zapoznanie się z materialami dydaktycznymi i informacjami przygotowanymi na stronie internetowej jednostki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obserwacja pracy studenta
praca pisemna
Literatura
1.Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej Mastalerz-Migas A., Jankowska Katarzyna A , Barański J..2022
2.Postępowanie przed sądami lekarskimi w praktyce
Iwona Wrześniewska-Wal Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: