Problemy psychiatryczne współczesnego człowieka - zajecia warsztatowe
1600-LekM4WYBPSY-J
Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej w Polsce.
W cyklu 2022/23:
Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej w Polsce.
|
Całkowity nakład pracy studenta
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń: 4,5 godziny
- czytanie literatury: 2,5 godziny
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne): 4,5+3 = 7,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym:
a) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,
b) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,
c) padaczce,
d) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,
e) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,
f) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona
g) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,
h) chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,
i) urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu; (E K_W14)
W2: zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych; (E K_W15)
W3: zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych; (E K_W16)
W4: zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych psychiatrii (E K_W18)
W5: zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia; (E K_W20)
W6: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21)
W7: posiada wiedzę dotyczącą przepisów ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne (E K_U05)
U2: ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)
U3: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)
K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05).
K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08).
K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu: „Wybrane choroby psychiczne i uzależnienia jako choroby cywilizacyjne” na 3 roku.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyczne- badanie psychiatryczne pacjenta.
W1-W7; U1-U3.
Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K5
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.
Literatura uzupełniająca:
„Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: