Hematologia dziecięca
1600-LekM4WYBHEM-J
W trakcie zajęć omawiane są podstawowe choroby hematologiczne u dzieci: niedokrwistości (hemolityczne i niedoborowe) oraz skazy krwotoczne (w szczególności skazy osoczowe i małopłytkowość immunologiczna) z uwzględnieniem etiologii i patogenezy zaburzeń oraz dziedzicznych uwarunkowań części chorób (hemofilia, sferocytoza, talasemia).
Podczas ćwiczeń studenci mają bezpośredni kontakt z pacjentami pediatrycznymi i ich rodzicami i doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci. Jednocześnie trenują komunikację z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicem. Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki hematologicznej (biochemicznej i immunologicznej) oraz różnicowania, leczenia i profilaktyki chorób krwi u dzieci (zapobieganie niedoborom pokarmowym, zapobieganie niedoborom witaminy K).
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
• udział w seminariach: 5 godzin
• udział w ćwiczeniach: 5 godzin
• konsultacje: 0,5 godziny
• zaliczenie: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,39 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w seminariach: 5 godzin
• udział w ćwiczeniach: 5 godzin
• przygotowanie do seminariów: 5 godzin
• przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny
• konsultacje: 0,5 godziny
• przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny
• zaliczenie: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada
0,7 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
• nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+0,5 = 2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2,5 godziny, co odpowiada 0,09 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
• udział w ćwiczeniach: 5 godzin
• udział w seminariach o charakterze praktycznym: 5 godzin
• przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,42 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
• nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób układu krwiotwórczego u dzieci (C.W34)
W2: zna zasady diagnostyki laboratoryjnej w zakresie hematologii dziecięcej (różnicowanie przyczyn niedokrwistości oraz typów skaz krwotocznych) (E.W40)
W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii: niedokrwistości i skaz krwotocznych (E.W03)
W4: zna przyczyny, objawy i diagnostykę i postępowanie w chorobach układu krwiotwórczego uwarunkowanych genetycznie (hemofilia, sferocytoza, talasemia) (E.W37)
W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia w hematologii dziecięcej (krwawienia w skazach krwotocznych, ciężka niedokrwistość, niedokrwistość autoimmunohemolityczna, kryza w sferocytozie) oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W06)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi podać znaczenie reakcji immunologicznych w chorobach krwi u dzieci (C.U8)
U2: potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi chorób krwi (niedokrwistość, skaza krwotoczna, hemoliza), wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11)
U3: udziela porad w kwestii przestrzegania zaleceń dotyczących zapobiegania chorobom krwi (niedobór żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego, niedobór witaminy K) (D.U9)
U4: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną (E.U02)
U5: potrafi przeprowadzić badanie fizykalne chorego dziecka w każdym wieku (E.U04)
U6: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii (E.U12)
U7: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować diagnostykę różnicową w chorobach krwi u dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E.U16)
U8: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych problemach hematologicznych (hemoliza, niedokrwistość, skaza krwotoczna) (E.U24)
U9: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E.U30)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K.K03)
K2: propaguje zasady zdrowego odżywiania dziecka i działań profilaktycznych zapobiegających chorobom krwi (K.K09)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadków
• nauczanie problemowe
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych): genetyka, diagnostyka laboratoryjna, immunologia oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K2
Sprawdzian testowy (0-10 pkt.): W1-W5, U1-U3, U6-U8
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku testu (> 60%).
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
- W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018
- A. Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015
- M. Matysiak, J. Styczyński (red.): Hematologia i onkologia dziecięca dla lekarzy praktyków; Czelej 2022
Uzupełniająca:
- A. Chybicka, B. Kazanowska. K. Sawicz-Birkowska (red.): Onkologia i hematologia i dziecięca, tom 1-2; PZWL 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: