6.3. Radiologia
1600-LekM4CZRD-J
W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce narządów zmysłów. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie narządów zmysłów.
W trakcie seminariów przedstawiane jest obrazowanie głowy i szyi , ze szczególnym uwzględnieniem narządów zmysłów. Student poznaje anatomię rentgenowską narządów zmysłów. Prezentowana jest metodyka badania (rtg, TK, MR, usg) narządów zmysłów. Seminaria są również poświęcone poznaniu wskazań i przeciwwskazań do badań narządów zmysłów. Student poznaje korelacje radiologiczno-patologiczne podczas diagnostyki narządów zmysłów. Uczy się rozpoznawać wady wrodzone, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, urazy narządów zmysłów.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacje: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 2 godziny
• udział w seminariach: 4 godziny
• konsultacje: 1 godzina
• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,4 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów zmysłów): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów zmysłów): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii narządów zmysłów): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenie 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna budowę ciała ludzkiego w podejściu
topograficznym
oraz czynnościowym ( w szczególności narządów
zmysłów) (A.W2),
W2:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B.W8),
W3: zna fizykochemiczne i molekularne podstawy działania
narządów zmysłów (B.W7),
W4:zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i
epidemiologiczne najczęstszych chorób (E.W1),
W5:zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów
neurologicznych dotyczących narządów zmysłów
(E.W13),
W6: posiada wiedzę z zakresu chorób narządu wzroku, w
szczególności:
a) zasady diagnozowania w najczęstszych chorobach
okulistycznych (F.W11).
W7:posiada wiedzę z zakresu laryngologii oraz
foniatrii i audiologii, w tym:
a) zasady diagnostyki radiologicznej w chorobach ucha,
nosa, zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła i krtani u osób dorosłych,
b) zasady postępowania diagnostycznego w urazach
mechanicznych ucha, nosa, krtani i przełyku,
c) zasady postępowania diagnostycznego i
terapeutycznego w zaburzeniach słuchu; głosu oraz
mowy,
d) zasady postępowania diagnostycznego i
terapeutycznego w nowotworach głowy i szyi
(F .W12);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania
jonizującego i stosuje się do zasad ochrony
radiologicznej (B.U02);
U2:Przeprowadza orientacyjne badanie narządów zmysłów
metodami diagnostyki radiologicznej (E.U06),
U3:Przeprowadza okulistyczne badanie przesiewowe
metodami diagnostyki radiologicznej
(F.U19);
U4:Rozpoznaje stany okulistyczne wymagające
natychmiastowej pomocy specjalistycznej i proponuje
wstępną diagnostykę radiologiczną w przypadkach
urazów fizycznych i chemicznych oka (F.U20)
U5:Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości
pacjenta (E.U07).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K.01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K.06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- drama
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- inscenizacja
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- opis
- tekst programowany
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W7, U1-U5.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W7, U1 – U5.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W7,
U1-U5.
<60% niezaliczone
>/60% ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K6
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
2.Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe,
Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
3.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa
człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant,
Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: