1.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia)
1600-LekM4CUPT-J
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat typów, przyczyn, objawów i obrazu mikroskopowego nowotworowych i nienowotworowych chorób ośrodkowego układu nerwowego, w tym: nowotworów pierwotnych i przerzutowych ośrodkowego układu nerwowego, obrzęku mózgu, wgłobień, urazów mózgu, wodogłowia, chorób naczyń ośrodkowego układu nerwowego, udarów mózgu, krwiaków przymózgowych, zapaleń opon mózgowych i mózgu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 3 godziny (3 godziny z 6 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo)
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 2 godziny
- konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin (3 godziny z 6 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo)
- konsultacje w trybie stacjonarnym: 2 godziny
- konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 + 1 = 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada
0,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patologii układu nerwowego): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii układu nerwowego): 1 godzina
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii układu nerwowego): 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 1 + 1 = 2 godziny (0,07 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
- udział w seminariach: 6 godzin (0,2 punktu ECTS)
- udział w konsultacjach: 3 godzin (0,1 punktu ECTS)
Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych
z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób ośrodkowego układu nerwowego z uwzględnieniem chorób nowotworowych i nienowotworowych (C.W26)
W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach ośrodkowego układu nerwowego (C.W31).
W3: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w zakresie ośrodkowego układu nerwowego (C.W33)
Efekty uczenia się - umiejętności
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych i asynchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia.
• dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia chorób układu nerwowego powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 - stosowany w obszarze kształcenia na odległość
Egzamin (0 – 20 punktów), złożony z dwóch części:
1. Patomorfologicznej (0 - 10 punktów): W1-W3 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość
2. Patofizjologicznej (0 – 10 punktów): W1 – W3 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu (na poziomie przynajmniej 60%,).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10)
Literatura uzupełniająca:
1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: