1.6. Psychiatria
1600-LekM4CUPS-J
Wykłady i seminaria mają za zadanie dostarczenie wiedzy w zakresie, czym jest zdrowie psychiczne, a zaburzenia psychiczne; jakie jest podłoże biologiczne zaburzeń psychicznych i jakie czynniki mają wpływ na ich rozwój; jaka jest klasyfikacja zaburzeń psychicznych i częstość ich występowania. Ponadto wykłady i seminaria mają dostarczyć wiedzy w jaki sposób należy prawidłowo przeprowadzić wywiad z pacjentem celem postawienia diagnozy, w jaki sposób zróżnicować poszczególne zaburzenia psychiczne i zaburzenia organiczne (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne). Dostarczyć wiedzy w zakresie farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz psychoterapii. Wykłady i seminaria obejmują również zagadnienia związane z etyką i prawem (uzyskiwanie świadomej zgody, warunki przyjęcia do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta; zastosowanie przymusu bezpośredniego).
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne); farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz wykorzystania psychoterapii; uzyskiwania świadomej zgody na leczenie psychiatryczne, a w przypadku jej braku wdrożenie postępowania zgodnego z prawem oraz zastosowania przymusu bezpośredniego wobec pacjentów zaburzonych psychicznie, a stanowiących zagrożenie dla siebie lub innych osób.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w seminariach: 26 godzin
- udział w ćwiczeniach: 26godzin
- udział w E-learningu: 6 godzin
- napisanie sprawozdania z ćwiczeń: 1 godziny
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń 5 godziny
- czytanie literatury 3 godzin
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 5 + 4+ 1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1,5 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu psychiatrii):
15 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 18 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 3 godziny
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii):
0,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu psychiatrii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godzin, co odpowiada
1,56 punktowi ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne) 10 godzin (0,4 ECTS).
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 26+4=30 godzin
- udział w seminarium (praktyczne): 26 godzin
- udział w e-learningu (praktyczne): 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 62 godziny, co odpowiada 2,48 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)
W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)
W2: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych, w tym podłoża biologicznego (E K_W15)
W3: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)
W4: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:
a) schizofrenii,
b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,
c) zaburzeniach odżywiania,
d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17)
W5: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych
(E K_W18)
W6: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć
(E K_W19)
W7: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia
(E K_W20)
W8: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21)
W9: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)
U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)
U3: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16)
U4: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)
U5: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)
U6: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)
U7: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)
U8: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K02)
Metody dydaktyczne
wykłady; seminaria, ćwiczenia, e-learning
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student/ka rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien posiadać wiedzę z psychologii, podstaw komunikacji.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyczne ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; >60%): W1-W9; U1-U7
Przedłużona obserwacja (>50%): K1, K2
Egzamin pisemny z wykładów (0-60 pkt; >60%): W1-W9; U3, U4
<36 pkt niezaliczone
>36 pkt zaliczone
Przedłużona obserwacja (>50%): K1, K2
Egzamin pisemny z seminariów (0-60 pkt; >60%): W1-W9; U3, U4
<36 pkt niezaliczone
>36 pkt zaliczone
Przedłużona obserwacja (>50%): K1, K2
Egzamin pisemny z seminariów w formie e-learningu (0-60 pkt; >60%): W1-W9; U3, U4
<36 pkt niezaliczone
>36 pkt zaliczone
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r
Literatura uzupełniająca:
1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,
2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).
3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.
4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Warszawa 2017
E-learning: https://moodle.umk.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: