5.3. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii 1600-LekM4CUPCHIB-J
1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, poznanie sposobów i źródeł zdobywania wiedzy z chirurgii
2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku
3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych przewodu pokarmowego
4. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych układu dokrewnego i śledziony
5. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych ze szczególnym uwzględnieniem chorób nowotworowych
6. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego, oceny dynamiki zmian stanu klinicznego u chorych chirurgicznych, opieki okołooperacyjnej
7. Zapoznanie z metodami leczenia operacyjnego głównych chorób chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego
8. Nabycie podstawowych praktycznych umiejętności potrzebnych w codziennej praktyce chirurgicznej, zgodnie z zakresem tematycznym wykładów i seminariów
9. Zapoznanie z problemami klinicznymi z zakresu chirurgii gastroenterologicznej i endokrynologicznej, zgodnie z tematami wykładów i seminariów
10. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych
11. Uczestniczenie w 1 dyżurze chirurgicznym z asystą przy diagnostyce i leczeniu ostrych stanów chirurgicznych.
W cyklu 2022/23:
W trakcie zająć student dzięki codziennej, bezpośredniej pracy z pacjentem chirurgicznym w małych grupach, także na bloku operacyjnym i w ambulatorium oraz codziennym seminariom poświęconym wybranym zagadnieniom chirurgicznym a także cotygodniowym spotkaniom naukowym w klinice powinien nabyć następujące kompetencje: 1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, zdobywania wiedzy z chirurgii 2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku 3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych 4. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych 5. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego 6. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się wiedzą w zakresie: 1. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób przełyku 2. Diagnostyki i leczenia chorób żołądka i dwunastnicy 3. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób jelit 4. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób wątroby i dróg żółciowych 5. Rozpoznawania i leczenia nadciśnienia wrotnego 6. Podstawowych chorób koloproktologicznych 7. Epidemiologii i następstw otyłości, kwalifikacji do operacyjnego leczenia otyłości, rodzajów operacji bariatrycznych 8. Podstawowych zasad chirurgii onkologicznej 9. Kwalifikacji do różnych rodzajów leczenia żywieniowego i znajomością powikłań tej metody leczenia Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie: 1. Oceny stopnia odżywienia 2. Zlecania leków i prowadzenia chorego w okresie okołooperacyjnym 3. Planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego 4. Prowadzenia obserwacji lekarskich i dokumentacji medycznej chorych chirurgicznych 5. Zgłębnikowania żołądka, zasad zakładania sondy Sengstakena –Blakemore’a 6. Zakładania cewnika do pęcherza moczowego 7. Usuwania drenów, sączków i szwów chirurgicznych |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- obserwacji
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- biograficzna
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Sprawdzian ustny (0 – 16 punktów; > 75%): W1 – W5, U1, U4 – stosowany w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość
Sprawdzian praktyczny (system 0-1): W1, W2, W3, U1 – U6 – stosowany w warunkach stacjonarnych
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5,
U1, U3, U4.
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2 stosowana w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość
Praktyki zawodowe
1. Klinika Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej.
2. Centrum Symulacji Medycznych Bydgoszcz, ul. Kurpińskiego 19
Literatura
Podstawowa:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
Uzupełniające:
4. Wallner G. Banasiewicz T. Chirurgia. TOM 1-4, PZWL Warszawa 2021
5. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
6. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks R.
7. Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner
W cyklu 2022/23:
Podstawowa: 1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014 Uzupełniające: 5. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 6. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks R. 7. Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: