5.3. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii 1600-LekM4CUPCHI-NJ
W trakcie zająć student dzięki codziennej, bezpośredniej pracy z pacjentem chirurgicznym w małych grupach (2-3 osobowe), także na bloku operacyjnym i w ambulatorium oraz codziennym seminariom poświęconym wybranym zagadnieniom chirurgicznym a także cotygodniowym spotkaniom naukowym w klinice powinien nabyć następujące kompetencje:
1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, zdobywania wiedzy z chirurgii
2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku
3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych
4. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych
5. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego
6. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych
Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się wiedzą w zakresie:
1. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób przełyku
2. Diagnostyki i leczenia chorób żołądka i dwunastnicy
3. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób jelit
4. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób wątroby i dróg żółciowych
5. Rozpoznawania i leczenia nadciśnienia wrotnego
6. Podstawowych chorób koloproktologicznych
7. Epidemiologii i następstw otyłości, kwalifikacji do operacyjnego leczenia otyłości, rodzajów operacji bariatrycznych
8. Podstawowych zasad chirurgii onkologicznej
9. Kwalifikacji do różnych rodzajów leczenia żywieniowego i znajomością powikłań tej metody leczenia
Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie:
1. Oceny stopnia odżywienia
2. Zlecania leków i prowadzenia chorego w okresie okołooperacyjnym
3. Planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach
chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego
4. Prowadzenia obserwacji lekarskich i dokumentacji medycznej chorych chirurgicznych
5. Zgłębnikowania żołądka, zasad zakładania sondy Sengstakena –Blakemore’a
6. Zakładania cewnika do pęcherza moczowego
7. Usuwania drenów, sączków i szwów chirurgicznych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie,
W1,W2,W3,W4
U1,U2,U3,U4
Prezentacja pacjenta - :; W2
Aktywność – K01, K02
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Uzupełniająca:
3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
4. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, WydawnictwoLekarskie PZWL
5. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009,Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: