5.3. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii
1600-LekM4CUPCHI-J
W trakcie zająć student dzięki codziennej, bezpośredniej pracy z pacjentem chirurgicznym w małych grupach (2-3 osobowe), także na bloku operacyjnym i w ambulatorium oraz codziennym seminariom poświęconym wybranym zagadnieniom chirurgicznym a także cotygodniowym spotkaniom naukowym w klinice powinien nabyć następujące kompetencje:
1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, zdobywania wiedzy z chirurgii
2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku
3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych
4. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych
5. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego
6. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych
Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się wiedzą w zakresie:
1. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób przełyku
2. Diagnostyki i leczenia chorób żołądka i dwunastnicy
3. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób jelit
4. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób wątroby i dróg żółciowych
5. Rozpoznawania i leczenia nadciśnienia wrotnego
6. Podstawowych chorób koloproktologicznych
7. Epidemiologii i następstw otyłości, kwalifikacji do operacyjnego leczenia otyłości, rodzajów operacji bariatrycznych
8. Podstawowych zasad chirurgii onkologicznej
9. Kwalifikacji do różnych rodzajów leczenia żywieniowego i znajomością powikłań tej metody leczenia
Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie:
1. Oceny stopnia odżywienia
2. Zlecania leków i prowadzenia chorego w okresie okołooperacyjnym
3. Planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach
chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego
4. Prowadzenia obserwacji lekarskich i dokumentacji medycznej chorych chirurgicznych
5. Zgłębnikowania żołądka, zasad zakładania sondy Sengstakena –Blakemore’a
6. Zakładania cewnika do pęcherza moczowego
7. Usuwania drenów, sączków i szwów chirurgicznych
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy studenta:
1. z udziałem nauczycieli akademickich:
- wykłady 20 godzin
- seminaria 10 godzin
- ćwiczenia 30 godzin
Całkowity nakład: 60 godzin = 2,4 ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
-wykłady 20 godzin
-seminaria 10 godzin
-ćwiczenia 30 godzin
- przygotowanie ćwiczeń i seminariów – 13 godzin
-przygotowanie do zaliczenia (+zaliczenie) -5 godzin (+2)= 7 godzin
Całkowity nakład: 80 godzin = 3,2 ECTS
33. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie chirurgii: 15 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chirurgii): 5 h
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chirurgii) 20 h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chirurgii) 10 h
Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 50 h, co odpowiada 2 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie ćwiczeń i seminariów – 23 godzin
-przygotowanie do zaliczenia (+zaliczenie) -15 godziny (+2)= 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 35 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii; E K_W24
W2. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności:
a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, F K_W01
W3 zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; F K_W04
W4: zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym F K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną; F K_U01
U2. posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; stosowanymi w chirurgii ogólnej F K_U02
U3 stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; . F K_U03
U4. potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny; F K_U04
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych (K_K03)
K2 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się; K_K07
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- analiza przypadków
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna
- drzewo decyzyjne
- projektowanie i analiza badań naukowych
- uczenie wspomagane komputerem
- metody eksponujące: film, pokaz
Ćwiczenia
- dyskusja dydaktyczna
- ćwiczenia kliniczne
- analiza przypadków
- drzewo decyzyjne
- projektowanie i analiza badań naukowych
- uczenie wspomagane komputerem
- metody eksponujące: film, pokaz
- metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne 1. Znajomość anatomii , fizjologii i patofizjologii człowieka.
2. Znajomość patofizjologii
3. Umiejętność wykonania badania lekarskiego ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki chorób chirurgicznych
4. Wiedza z zakresu propedeutyki chirurgii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie,
W1,W2,W3,W4
U1,U2,U3,U4
Prezentacja pacjenta - :; W2
Aktywność – K01, K02
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Uzupełniająca:
3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
4. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, WydawnictwoLekarskie PZWL
5. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009,Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: